At regne med variable

Ingen tvivl, det er faktisk en god ting at kunne. At regne med variable. Man kan gå rundt og tro, helt fejlagtigt, at tingene er lige til at regne med. Overskuelige, åbenlyst regelrette, den slags. Men så kan man sjovt nok tage fejl også. Tag nu bare en helt almindelig uge som den her, der lige er ved at være gået. Man går og tror, at den, som alle de andre, også har syv dage. Det havde den bare ikke. Min uge havde seks dage. Ja. Det var noget med en fredag, som blev ved og ved og ved og noget søvn, der ikke var der og den slags. Nu er jeg vågnet. Og nu er det søndag. Jeg mener, hvad skete der for lørdag?

Well. Lørdag forsvandt. Og foråret er her for fuld udblæsning. Jeg er begyndt på min ferieuge. Fordi lige om lidt er der en smuk og fin konfirmand i mit hus igen. Det kræver en mor på ferie, så man kan lave noget fest klar. Vi glæder os. Og jeg mimrer lidt igen, fordi jeg ikke fatter det med tid. For et lille bitte år siden var det en langlemmet, glad og fantastisk dreng, der stod her i stuen med slipset bundet og klappede mig lidt på håret, fordi jeg blev rørt, taknemmelig og glad.

dsc_0038

Nu er det allerede historie, og det fatter man jo ikke. Det er her, det også kommer én til gode at kunne regne lidt med variable. For i nogle sammenhænge kan uger mangle dage, og år kan tilsyneladende på samme vis mangle måneder.

I hvert fald er der nu en smuk pige, med kjole hængende i skabet, sko stående klar på værelset og en cardigan hængende på mors strikkepinde, som glæder sig, har sommerfugle i maven, tæller dage, drømmer drømme og alt det, der er  helt rigtigt og vigtigt, når man er en kommende konfirmand. Jeg glæder mig sammen med hende. Og i mit stille sind håber jeg også, at den her uge viser sig at holde, hvad den lover på kalenderen i forhold til antal dage, før vi rammer lørdag igen.

Skriv et svar

