Med helt skævt hoved

Tre små timer. Næsten da. Nattevagtshovedet sidder virkelig skævt på. Der er noget med mig og søvn. Harmonerer ikke. Søvn og to forårsfjollede hunde harmonerer heller ikke. Nogen piver, kradser på døren, vil ud, vil lege, vil fjolle, vil luftes, vil alt muligt. Damen orkede ikke alt muligt indenfor hundekategorien. Sendte fjollehunde ud at lege, mens bolledej blev til boller og kom i ovnen. Nu sidder damen og venter på bollerne. Hundene er indenfor igen. Græsplænen? Den led hul-døden efter mødet med særligt yngste fjollehund med muldvarpetendenser. Ærgerligt. Bare ærgerligt, siger jeg. Og sætter lidt mere kaffe over.

Nattevagtsdage er altid ved siden af sig selv. Der er faktisk nogle helt andre regler for den slags dage. Særligt, hvis man skal på vagt igen næste nat. Det skal jeg. Så må man falde i søvn i alle sofahjørner, hvis man vil. Man må spise tandsmør, især på nybagte boller. Man må se film, uanset tid på dagen. Mig, altså. Jeg ser ellers ikke film. Eller tv. Eller ret meget andet. Men på nattevagtsdage kan jeg godt nogle gange. Serier, er min yndlings. Jeg bliver alt for rastløs, hvis afsnittene varer mere end 45 min. Man behøver heller ikke være helt vildt praktisk. Man kan godt sætte en vask eller to over, eventuelt støvsuge en stue eller to, det kommer lidt an på, hvad hundedyrene har foretaget sig. I dag kan vi fx konstatere, at den hullede græsplæne er rykket med ind. Rigelige mængder jord på gulv. Men ellers behøves det ikke at være meget husmoderlig. Alternativt kan man spørge en let syrlig teenager om at lette sig og give en hånd med. De gør det. Ikke under højlydte protester, mere sådan en stille, syrlig boblen. Men de gør det.

Man kan også altid strikke. Det tror jeg, valget falder på nu. Strikke et ærme og søbe en kop med duftende kaffe.

c2ccf-11931269_1690261304538313_592223907_n

Skriv et svar

