Er det onsdag igen?!

Jamen altså, undskyld at jeg lyder som en virkelig gammel dame. Det der med at mimre over, at tiden dog virkelig flyver og det der. Men det gør den altså, gammel dame eller ej. Jeg har jo kun lige nået at blinke et par gange, sove en lille smule, arbejde lidt mere og blinke igen, og så var det onsdag igen…

Man skal jo ikke gå ned på onsdagshyggen, selvom den kommer før end man aner, så idag er onsdag lig med croissant og latte på yndlingscaféen over dem alle. Elmegade, Nørrebro. Fordi det er mit helle. Og fordi de har den bedste kaffe. Og så fordi jeg alligevel skulle ind til byen til damen, der holder styr på mit hoved. Så her er jeg, med kaffe, blødt tøj og mærkeligt hår, fordi jeg lige har ligget på maven på fysioterapeutens briks med hovedet ned i en pude med hul i midten. Man kan lige så godt få ordnet det hele både indeni og udenpå, når man alligevel er i gang, ja?!

Udenfor føles det overraskende koldt. Det er sniger-efteråret, der gør det lidt svært sådan for alvor at gøre noget ved vinterindpakningen. Det giver kolde fingre og istapnæse i dag. Jeg fryser lidt, men det er på en måde rigtigt at fryse lidt, når det er december lige om et øjeblik! Og jeg fryder mig over, særligt på de sene hundeture i skovens bælgmørke, at det snart topper. Om lidt er det solhverv. Jeg siger det bare. For det er simpelthen det bedste, der findes. Sekunderne, minutterne som dagene lægger til, stille og næsten umærkeligt. Elsker du det ikke også? Det føles fantastisk! Lidt som at blive levende igen, bedst som man tænker, at man faktisk ikke kan klare mere mørke og kulde. Jeg venter utålmodigt.

Mens dagene flyver, mens gøremål og hverdagsliv står i kø for at få deres bid af kagen, kigger jeg mig rundt i mit liv. Jeg har tænkt virkelig mange tanker om, hvad jeg gerne vil fylde i mine dage. Ikke bare bare fra mit eget synspunkt, men sådan betragtet ud fra mit liv som en helhed, familie, arbejde og mig selv. Jeg har overvejet nyt job. Har sågar søgt et par stykker. Som hundredevis af mødre med helhedsovervejelser også søgte, så det var jo næsten ufarligt og gratis, men det skubbede lidt til min tanke om mig selv og mit jobliv, som ikke har været til debat i årevis. Jeg tror ikke, man kan sige, at jeg har lukket processen med at kigge på delene af mit liv og overvejelserne om job, krav, tid, behov og den slags. Men jeg har taget beslutninger og har startet nye ting op, som kan have indflydelse på det hele. Fysioterapi til en smadret krop, bare for at tage en lille ting. Jeg har aldrig prioriteret det. Der var aldrig tid. Aldrig råd. Aldrig overskud. Nu skal der være tid og overskud, og råd har jeg fået med årene. Det er dejligt. Jeg ønsker mig bare at få mere ro i min krop. Ikke at have ondt i hoved, nakke og skuldre altid. Det lyder basalt, men lur mig om ikke vi er flere, der kender det med prioriteterne. Og så er der jo rengøringshjælpen. Annette. Hun er sød, siger jeg dig. Og hun er typen der siger, at så holder hun jo lige selv øje med, hvornår vinduerne skal vaskes og dørkarmene trænger til hele turen. Jamen, det må jeg bare elske! Og da jeg sagde, at jeg jo syntes, det var lidt svært ikke at have trang til at gøre rent, før hun skulle komme og gøre rent, grinede hun og sagde, at det ville hun godt nok være ked af; hun kunne nu bedst lide, hvis man kunne se, hvor man var kommet til…
Så jeg øver mig i at lade hundehårene og nullermændene ligge, mens jeg gør de ting, der ikke kan udliciteres lige så nemt som støvsugningen og gulvvasken.

Alle delene; at øve sig i at lade noget ligge, prioritere noget overset, gøre de vigtige ting og beslutte sig for at ville have en absolut overvægt af gode dage, er en fortløbende proces for mig. Jeg er midt i den. Ikke færdig, men heldigvis heller ikke helt blank og uprøvet. Det er fint!

IMG_0001.JPG

Skriv et svar

