Yndlings

Jeg har yndlings på programmet til formiddag. Klokken er tidlig, de fleste børn er dampet af, min mand har afspadseringsdag og er i fuld fart med at male vinduer og ordne far-ting. Lige i dette øjeblik er han dog lykkeligvis i gang med at brygge en latte. Til mig. Og ham. For det er yndlings at drikke latte sammen på en regnvåd onsdag morgen!

I USA er midtvejsvalget overstået og nogen har fået lussinger mens andre har scoret kassen. Det er livet, tænker man, mens DR2 fortæller i timevis om vindere, tabere og alle dem, der falder mellem stolene, uanset hvad. Jeg er en vinder, tænker jeg, mens jeg sidder her. Jeg har så ualmindelig meget godt lige omkring mig, så jeg kan nok ikke beskrives som ret meget andet end en vinder. Helt ufortjent og uden egen medvirken. Jeg er bare heldig. For jeg har så mange og så meget, som gør mit liv til det dejligste. Det er sådan noget, som jeg, trods alle fine ting til min fordel, ofte skal minde mig selv om. Mærkværdigt nok. For jeg kan finde på at lade mig slå helt omkuld af modgang eller knaster, selvom de slet ikke matcher alt det skønne i størrelse eller vigtighed. Så må jeg bremse hårdt op. Kramme nogle børn, kysse min mand, plukke en blomst i min have- for der er stadig den slags at finde derude i disse drivhustider. Jeg må ringe til mine søstre, grine med dem og snakke om alt det, som findes i mig og mellem himmel og jord. Jeg må strikke noget småt og godt, nyde noget mad, drikke noget kaffe og gå på arbejde, fordi jeg kan lide det. Alt sådan noget skal jeg skynde mig at huske på, når jeg bliver modløs og tung i betrækket, lader mig opsuge af det stigende mørke udenfor og kulden og regnen.

Jeg har yndlings i lange baner!

-for eksempel er de her damer mine absolutte favoritter! Må jeg præsentere: Søstrene!

– børn og blomster trækker altid op. Selvom der er mindst én sur unge på billedet…

– og ham her, han er topscorer på yndlingslisten!

Jeg er også vild med uld…

– allermest er jeg vild med uld i lettere bearbejdet form! Det er hverdagsslik!!

Et æble, der smager af sommer og sol gør glad helt ind i bunden af mig!

Jeg e.l.s.k.e.r. København.

– og jeg er i fuld gang med at lære at elske at bo i sådan noget hus et helt andet sted. Jeg bliver god til det!

-I kan godt se det, ikke? Et helt liv fyldt med yndlings! Jeg er en heldig kartoffel, og jeg ved det godt. Må dagen blive fuld af yndlings for dig!

4 kommentarer on “Yndlings”

  1. inge marie jensen siger:

    Dejligt at blive mindet om alt det yndlings, der omgiver os hver dag. Det må vi blive bedre til at se og minde hinanden om. Tak for det.

  2. Kristine siger:

    Tak for din blog, som jeg faldt over for et par år siden og læste tilbage i. Din beskrivelse af sorg, depression, hverdagsliv osv. er fin og du må meget gerne fortsætte med indlæg i dit tempo, da de er værd at vente på, men nu til noget andet: Jeg har strikket 2 par babybukser (der skal vaskes på uldprogram og MAX. 30 g. C.), men de er lige små nok til en gennemsnitlig nyfødt, så jeg har fået den ide, at du måske kunne formidle dem videre til en af RHs/dine patienter, når vedkommende (dreng måske, da de er lyseblå) udskrives i trivsel, eller har du andre forslag?
    Føl dig endelig ikke forpligtet, men svar gerne her. Hvis dit svar er ja til at formidle, så kan jeg vel sende/aflevere dem til dig “sygeplejerske Ida ?, neonalafdelingen …”
    Under alle omstændigheder tak for din blog
    Mvh.

    • Ida siger:

      Kære Kristine.
      Tak for din hilsen for en god rum tid siden- og undskyld det sene svar, det er slet ikke i orden! Og tak for din tanke med babybukserne- det er en god idé, men samtidigt er det lidt svært for mig som privatperson at gå ind og give ting og sager til nogle patienter og ikke til andre, så mit forslag er i stedet, at du kan gå ind i et forum for præmature, fx på FB, og selv finde nogen, som kunne glæde sig over at få et par dejlige bukser til en lille baby?
      Tak fordi du læser med.
      Kh Ida

  3. Line siger:

    Og du hører absolut også til blandt mine yndlings. Tak for dig ❤


Skriv et svar

