Redefinering

En gang imellem må man bare erkende, at man er nødt til at redefinere noget. Alternativt sig selv. Der har været en del af den slags i det seneste halve år for mit vedkommende. Store ting, små ting. Nu kommer der noget stort og banebrydende, tænker du måske nu. Så må jeg bare sige nej. Det gør der ikke. Sådan set i det store perspektiv. Det er nærmest sådan lidt løjerligt, i virkeligheden. Det er bare fordi, jeg bliver så overrasket nogle gange. Over erkendelserne. Som kan være om noget så banalt, som at man kan opdage om sig selv, at man så gik hen og blev et hundemenneske?! Altså, jeg brugte det meste af min barndom i vild skræk over de fleste dyr uden snor/indhegninger/båse/bure/akvarier osv. Jeg drømte om det om natten, og mine mareridt involverede ofte dyr uden kontrol i en eller anden vanvittig form. Jeg kunne ikke lide at røre dem, fordi jeg simpelthen ikke kunne overskue kløer, der kom ud og kradsede uden forvarsel, hvalpetænder, der bed og flåede, uden at man så det komme. Jeg var på ingen måde et dyremenneske. And then! Se mig lige, for katten! (!) Altså, se lige mig, siger jeg så igen. Nu med hundehvalp. Big time! Hi, my name is Ida, and I’m a dog person…

Ja?! Du kan godt se det, ikke? Det vrimler med hund over det hele. Det er fint nok. Det, der så for alvor kommer bag på mig, er hvor meget jeg så alligevel går ind i det… Helt ærligt, jeg havde forsvoret, at jeg nogensinde skulle gå til hundetræning! Men hey- jeg går da totalt meget til hundetræning. Jeg havde forsvoret, at jeg nogensinde skulle blive en hunds primære person. Men hov. Jeg er hundechef big time! Jeg havde sagt, at du var tosset, hvis du havde sagt til mig, at jeg skulle google og undersøge og bekymre mig sådan for alvor over dårlig hvalpemave. Vupti, there I was, totalt bekymret. Altså, jeg mener, i mit køleskab står der ægte hundeskånekost… Arhmen altså!

Nå. Men måske er det bare fint. Det er det jo. Man bliver jo nødt til at gå ind i projekt HUND, hvis ikke man vil have en møgkøter, der bider i alting, hopper op ad folk og vælter dem (især hvis de har hvidt/lyst tøj på), tigger ved bordet og alt muligt irriterende. Sådan én vil jeg under ingen omstændigheder have. Men når man så går ind i projektet, så fanger bordet jo også. For så kommer man til at kunne lide sin hund virkelig godt. Fordi den er sød og dygtig og sjov og elsker én, selv når man har virkelig dårligt hår og er sur og irriterende. Det er et stort, stort plus ved en hund. Virkelig. Der er også mange minusser. Som når man skal til Jylland og køre 350 km hver vej på én dag. Og man faktisk havde glemt, at man havde en hund, der evt skulle passes… Og som man så måtte tage med, fordi man var et fjols, der havde glemt det. Så er det faktisk værre end at have en baby, fordi babyer trods alt kan tages med indenfor, og de fleste mennesker bliver ikke bange for babyer, så derfor behøver man ikke at have snor på dem og stå i en baghave, for ikke at forskrække nogen. Det kan også være meget irriterende, at man lige præcis havde tænkt sig at falde sammen i sofaen kl 21.30 og bare ligge der i en times tid og småkoge, indtil man trillede ind i seng. Men så havde hvalpebarnet lige pludselig tænkt sig noget helt andet, og derfor finder man sig selv et kvarters tid senere på en græsmark med en hund, nogle pinde og en milliard myg, istedet for at slumre i hjørnet.  Men sådan er der så meget. Man er vist nødt til, præcis som mødre og fædre er det, bare at æde det og få det gjort. Så det gør jeg. Fordi jeg er et hundemenneske. Åbenbart. (Og så snakker vi ikke om, at med hunden kom også det helt generelle dyrehjerte op i mig, og får mig til at synes, at jeg nok godt kan have en kattekilling i lommen også…)

2 kommentarer on “Redefinering”

  1. Inge Marie siger:

    Dejligt hundeliv! Jeg kan godt li´, at du er hundemenneske og ikke hundemor. Fortsat held og lykke med den dygtige hund. Håber vi får lov til at låne den.
    God sommerdag !

    • Ida siger:

      Præcis! Hundemenneske er helt rigtigt, mor er jeg kun for mine tre yndlingsbørn! 🙂 Og ja tak, vi låner gerne hund ud! Tak fordi I gider!
      Kh Ida


Skriv et svar

