Det sammenstykkede liv

Tirsdag morgen. Hillerød. Det regner. Ungerne er i skole. Jeg er hjemme. Hundehvalpen tager sin første søvn. Inden klokken blev ni, havde jeg smurt madpakker, hjulpet med diverse ting og sager i forbindelse med den kommende skoledag, handlet ind i den ene Netto, kørt til den anden Netto og købt grønt havehegn til den mere og mere modige hvalp, hentet en kop kaffe på 7-11 på vejen hjem og drukket den, leget med hundehvalpen, tørret lidt tis op fra gangen, luftet ud på værelserne og rystet dyner og puder. Med andre ord: En virkelig almindelig dag.

Nu sidder jeg her i sofaen. Stille. Med hævede øjne, ondt i hovedet og smadret hjerte. For den helt almindelige dag bød lige pludselig også på akut savn, billeder på nethinden, erindringer skyllende ind over mig. Og jeg rammes igen af forundringen over, at der er så mange forskellige dele, der tilsammen udgør et liv… Det føles så voldsomt, når nogle af livsstykkerne lige pludselig brager ind i mig, uden at der var udstukket nogen form for advarsel først- og på den anden side, så er lige de her livsstykker jo også nogle, jeg bærer med mig hver eneste dag, så måske er det alligevel ikke så mærkeligt. Det mærkelige og mærkbare er jo bare, hvornår de gør væsen af sig.

Jeg noterer mig, at der med årenes gang er kortere vej til overfladen igen. Jeg bemærker, at jeg er i stand til at have flere spor åbne. Der er plads til at se, at der er solskin i pletter, selvom det regner. Der er øjne, der ser, hvor meget mos og græs, hundehvalpen og børnene har slæbt ind ad havedørene, og der er kræfter til at tage støvsugeren frem igen-igen. Jeg mærker sårbarheden, men den kan være der sammen med praktikaliteterne. Jeg tænker på min lillebror, på hans væsen, på det, han er for mig. Og jeg græder lidt, mens jeg savner, samtidig med at jeg glædes over at have haft ham. Det er virkelig et sammenstykket liv…

 

Skriv et svar

