Transformation

Der er sket noget. Måske ikke epokegørende for verden, men bare helt stille og roligt, du ved. Der er sket det, at mit jeg, som man troede allerbedst kunne lide at bo i en by, med caféer, butikker, parker, kunstige søer og alting over det hele, faktisk har vænnet sig overraskende hurtigt og smertefrit til at bo i noget ret modsat…

I morges stod jeg op. Virkelig meget for sent, faktisk. Så meget, at man bliver glad for, at det er meget vinter, hvor huer er helt nødvendige, for ellers var man ret meget på den i forhold til mærkeligt hår! Så kørte jeg børn i skole. I bil, selvom det er helt hen i hegnet i forhold til tidsforbruget, men det ene barns cykel stod allerede henne på skolen. Og i bilen kan man høre radio og bliver ikke forpustet op ad bakkerne, mens man stadig har gele-ben, fordi man nærmest lige er vågnet. Vinker farvel til store barn, turboafklæder flyverdragtsbarn og flyvekysser farvel og kører afsted igen. Med radio og varmeblæser ved fødderne. Så er det jo, at man skal tænke sig om, når man nu alligevel har startet bilen. Skal man så lige få ordnet noget indkøb, istedet for at skulle afsted igen lidt senere? Ja. Det skal man. Selvom man ikke har fået morgenmad og faktisk skal tisse. Det er et mor-vilkår. Så var det, at jeg vendte bilen i retning af Nødebo. Nå?! tænker du så. Hvorfor handler hun ikke bare i Hillerød? Fordi vi bor så tilpas langt udenfor Hillerød midtby, at det nærmest er lige så hurtigt at køre til Nødebo. På vejen dertil er der pænt. Selvom træerne er nøgne og landskabet er gråbrunt. Noget snoet vej og marker og noget. Meget langt fra Skt. Hans Torv, siger jeg bare. Og så er det, at den første transformation bliver tydelig. For lige pludselig kan jeg mærke, at jeg i virkeligheden nyder noget markudsigt mindst lige så meget, som jeg plejer at nyde udsigten til Skt Johannes Kirke og søerne på vejen til Netto… I Nødebo er der god plads inde i Netto. Der er varer på hylderne, også alle spotvarerne, som plejer at være revet væk på Nørrebrogade. Der er også pænt ryddet op og folk hilser og siger godmorgen. Færdig med indkøb og hjem igen ad snoede veje. Mens jeg går og rydder op, stiller på plads og laver kaffe, kigger jeg lidt ud i syrenhegnet. Der sidder fugle i massevis og kvidrer, mens de overvejer, om de vil spise de fuglebolde, der hænger i hegnet. Fuglehuset, som ungerne og Ruben har bygget til dem står der også, men de synes vist stadig, det er lidt farligt, det hus. Jeg lægger æblebåde og noget brød derud, for hvis nu, de skulle få lyst til at indvie det, de små fugle, kender jeg et par stykker eller fire, som ville synes, det var toppen af deres arkitektkarriere! Inde igen kaster jeg et blik ud af ruden, og så er det jo, at jeg må stoppe op igen. For derude sidder min ven, flagspætten, og er i fuld gang med at hakke en mejsebold til atomer! Der er jo nogen i det her hus, der tror, at jeg binder dem en historie på ærmet, når jeg siger, at jeg har set flagspætten. Det gør jeg ikke. Overhovedet. Jeg er bare foran på point! Og i dag tog jeg et billede af den, bare for lige at verificere det. Og jo, du må gerne se det!

Jep. Det er en flagspætte! Og det er her, den næste transformation kommer ind. For hvornår var det lige, at jeg blev til den skøre fugledame, der i ramme alvor spiser morgenmad oppe på køkkenbordet, fordi tænk nu hvis der kom en spændende fugl forbi?! Og hvornår var det lige, at jeg blev sådan en, der kunne kende den ene fugl fra den anden? Eller i hvert fald kende 3-4 forskellige fugle udover duer og skader… Jeg spørger bare! Det sjove er, at det føles ok at blive fugledame i parcellen. Den havde jeg ikke lige set komme… Og nu må I have mig undskyldt, for jeg skal lige en tur på nettet og finde et godt tilbud på en kikkert og et fugleatlas. Det er da det mindste, man kan forlange af en fugledame!

Skriv et svar

