Og det blev jul.

Ja, for det gjorde det. Lige dér, midt mellem granerne og alt det mudrede. På en fin fjerde søndag i advent kørte vi ud og fældede et stykke jul.

Vi lod os ikke nøje med noget halvt. Eller kort. Næ, vi gik efter det største og det fineste, vi kunne finde. Dét fældede vi. Grinede til hinanden over det høje, fine træ. Smilede tilbage til de andre, der var ude på hugst, og som let hovedrystende vinkede til os og det lange træ på skuldrene af os. Hjemme igen og vel inde i stuen konstaterede vi, at vi havde ramt helt rigtigt. Helt op til kippen går det fine træ, vi har fældet helt selv. Det største, vi nogensinde har haft. Muligvis også det største, vi nogensinde kommer til at få. Men hey, sidste år var vores træ lavet af tape og sat op på væggen, for det var det eneste, vi havde plads til. Så lad det bare være højt og stort og overdådigt for en gangs skyld. Med 4-5 meter træ! Som muligvis kun bliver pyntet pletvis, fordi pynten er mangelfuld (jvf sidste års sparetræ) og træet er højt. Det gør ingenting. Det er lige, som vi vil have det!

Nu er det også næsten jul. Det har været en yderst mærkværdig december dette år. Ofte har jeg mimret lidt over det og tænkt, at det formentlig bliver en meget planløs/uplanlagt/ujulet/hovsa jul. Fordi der har været utrolig mange flyttekasser, udpakninger, manglende tid til julebag og hjerteflet og den slags sager. Jeg havde indstillet mig på det. Forklaret børnene, at vi når de ting, vi når. Hverken mere eller mindre. Måske med mindre juleforberedelsesfryd på det praktiske plan end vi plejer. Alligevel sidder jeg her nu, aftenen før lillejuleaften, og kan krydse den indre liste, som alligevel havde indfundet sig i hovedet, af. Gåsen er lagt til optøning i kælder-køleskabet (!), konfekten blev lavet under stor hyggelighed med venner fra gården igår, der ligger stænger af brunkagedej i fryseren, vanillekransedej i køleskabet. Der er fældet juletræ på hyggeligste vis, lavet kræmmerhuse og flettet stjerner. Gaverne ligger i skabene rundt omkring og venter på papir og bånd, der er handlet ind til mange dejlige dage med bedste mennesker, vinduerne er sjovt nok blevet vasket og der er nogenlunde overblik over de næste dage. Hvordan det er gået til? Nissen. Det må være forklaringen. Der er masser af ting, man kunne have listet op for sig selv, men det har mit hoved heldigvis været klogt nok til at lade være med. Heldigvis! Jeg er ualmindelig tilfreds med at nå så langt som hertil. Med bare en enkelt dagvagt i morgen, før helligdagene sætter ind. Jeg glæder mig. Trænger. Frydes over det!

Jeg er fuld af taknemmelighed over alt det, som er gået så fantastisk godt i den måned, der snart er slut. Det har været en vild tur, med skift og nyt og begyndelser af alle slags. Jeg har haft tilbageholdt åndedræt over mange ting- mest af alt over alle de nye ting, børnene har skullet møde. En ny hverdag at favne og holde af. Jeg synes, de er de sejeste mennesker, jeg kender. Så hele og fine igennem alt det nye. Lidt anspændte til at starte med. Meget indstillede på at klare udfordringerne. Meget opsatte på at danne nye relationer og blive glade for alt det, der skal være vores nye ramme og liv. De har gjort det helt vildt godt. De har fået nye bekendtskaber og spirende venskaber. De har fundet måder at implementere alt det nye på. Jeg er så vanvittig stolt af dem. De klappede helt sammen fredag aften. Græd lidt, klynkede lidt. Skændtes lidt, pjevsede lidt. Blev krammet meget og forkælet lige så meget. Puttet tidligt i seng og kysset på panderne. Nu er der overskud igen. Til grin og fjol og fjant, til ypperlig glæden sig til jul, til pyntning, fis og ballade. De er klar til jul!

Jeg er også klar. Nærmest. Der er lige lidt småting, en arbejdsdag, lidt bagning, lidt ordnen, lidt forskelligt at gøre, før det er helt ægte jul. Men det er lige til højrebenet. Kom bare, søde jul. Vi har glædet os!

Skriv et svar

