Pip fra provinsen

Hej. Vi har det godt. Er levende und alles efter turbostart på nyt liv. Vi har sovet tre gange i det nye hus. Lavet aftensmad ægte fra bunden to gange. Muligvis havde vi spist sushi et par gange, hvis der havde været noget i nærheden. Det er der ikke. Derfor frikadeller og noget. Det er godt. Meget autentisk og hverdagsagtigt. Og det er jo lige præcis det, man prøver på at lege, at alting er. Hverdagsagtigt og HELT almindeligt. Ungerne er i skole. De er topseje! Klarer alting i stiv arm og er søde og rare og pæne og kun lidt smeltede oven i hovedet, når det bliver aften. Ligesom moren og faren. De synes, vi bor i et luksushus. Og er helt forundrede over, at det åbenbart ikke er det nye sort at bo i hus heroppe i det kolde nord- det er lissom noget alle gør!? Men de synes stadig, at det er megasejt at bo i hus. Jeg har det mest som om, jeg har lejet en familielejr. Lidt pseudo og lidt noget, vi leger. Meget stort. Mange toiletter. Man kan trio-tisse i den her hytte. Ella synes, det er en fest i sig selv at skifte mellem toiletterne. “Synes du, jeg skal tisse på det røde, det blå eller det grå toilet nu, mor?” Jeg synes mest bare, at hun skal tisse på et eller andet toilet, før hun gør det i underbukserne. Selvom vi har vaskekælder, hvor der kan hænge tre fulde vaske tøj, så det ikke engang er irriterende, at vi ikke har en tørretumbler endnu. Til gengæld ankommer der 320 liter kummefrys fra Vestfrost i morgen. Så kan jeg jo bare kyle vasketøjet derned, hvis jeg bliver træt af at hænge op på snore…
Jo. Det går godt i provinsen. Der er pænt på vejen til skole med skov og alt muligt. Anderledes end Tagensvej. Stenbrosrotten synes, der mangler lidt gadelys og noget. Men det behøves måske ikke i provinsen? I hvert fald er der sort som kul, når klokken runder 16.15 om eftermiddagen. Og her er koldt. Virkelig koldt. Der mangler lidt højhuse til at holde på varmen. Og jeg har været nødt til at Google, hvor den nærmeste Netto ligger, og kan godt regne ud, at det nok ikke er christianiaen, der skal fragte mig derhen. Mere noget bil. Sm vi jo har, men som jeg på en eller anden måde har det lidt sært med at skulle bruge, bare for at hente noget mælk? Vi har også carport. Det har alle de andre også. Og postkasse ved vejen. Igår fik vi endda lyskæde udenfor vinduet. Bare for at være lidt med i klubben. Og i virkeligheden kunne jeg blve ved med at sidde her og mimre over alt det, jeg lige pludselig har og gør, som jeg aldrig havde drømt om, at jeg ville… I stedet går jeg nok bare ned i min kælder og sætter en vask mere over, før jeg starter min bil og kører i Netto. Ciao… Og hils Tagensvej fra mig!

20131203-093136.jpg

8 kommentarer on “Pip fra provinsen”

  1. Carportognoia siger:

    Jeg har nu boet i provins-provinsen i halvandet år. Med mørke og kulde og plads og bilnødvendighed og så videre… og jeg har vænnet mig til det. Det er ikke længere noget, vi leger, det er faktisk (det meste af tiden) bare her, vi bor. Og jæs, jeg savner stadig cafeerne, men jeg er saftsusemig også glad for mine glade frilandsbørn og udsigten ud over markerne (og muligheden for at gå på et andet toilet, hvis det første er optaget). Jeg glæder mig grumme til at følge din færd derude på landet…

    • Ida siger:

      Altså, det med toiletterne er virkelig toppen! Og jeg bryder mig også meget gerne om skolevejen gennem skoven og den slags. Caféen kan man vel finde et andet sted… Det sjoveste er klart naboerne!!

  2. Trine siger:

    I provinsen laver man madplan for en uge af gangen… det sparer både tid og penge, og giver faktisk en mere varieret kost, fordi man planlægger, når man ikke er sulten… og nu har i jo kummefryser.

    • Ida siger:

      Madplan- ja, der siger du noget! Efter en uge tilbragt i en bil (sådan føles det, når man ellers altid bare cykler), så er jeg så meget klar på noget madplan, for at slippe for endnu en tur ud i bilen!! Taget til efterretning. Flere tips modtages med kyshånd. 😉

  3. Heidi siger:

    Altså hvis Hillerød er provinsen, og det forstår jeg godt at den er, når I kommer fra midt i København, så ved jeg ikke helt hvor jeg bor………eller jo, jeg bor meget længere syd/vest på, men jeg ved ikke hvad jeg skal kalde det……en udkantsmark?
    Jeg syn’s jo faktisk Hillerød er en stor by:-/
    Med eget fint slot og det er ikke sikkert, at den er der mere, men en gang lå der da en sushi restaurant på/overfor/ved Torvet.
    Det er længe siden at jeg har været i Hillerød. Mon nissen stadigvæk bor i en lille mølle på Torvet? Jeg må snart forbi og tjekke.
    Jeg glæder mig til at høre mere om livet i provinsen:-)

    • Ida siger:

      Den her ende af Hillerød er rent faktisk provinsen, sjovt nok. Det er med trailer i indkørslen, træk på bilerne, motorsave i skuret og den slags. 🙂 Men Hillerød by er meget hyggelig, har dog kun været inde en enkelt gang i et børne-afleveringsærinde, så jeg stadig til gode at kigge den efter i sømmene. Men slot, ja, det har man her. Vældig pænt. Nissen er jeg ikke stødt på endnu, men der er vist noget jul lige rundt om hjørnet, så jeg når helt sikkert at tjekke, om han stadig bor i møllen!

  4. Hej Ida. Velkommen til Hillerød. Her er altså dejligt, og man vænner sig til at være en del af villakvarteret og bliver langsomt ligesom alle de andre (=ikke særligt storby-agtige)! Hilsen Amalie

    • Ida siger:

      Tak for velkomsten! 🙂 Det er allerede på mange måder dejligt at ramme provinsen, man skal jo heller ikke fornægte sin vældig provinsielle baggrund!! 😀 Glæder mig til at det bliver mere hverdag og mindre nyt. Kh Ida


Skriv et svar

