I umindelige tider!

Velkommen, mandag morgen! Den første dag i umindelige tider, hvor ingen mener noget om, hvad jeg skal bruge dagens timer på. Jeg har glædet mig som et barn. Ugerne er fløjet forbi, dagene hæsblæsende og tætpakkede. Der har været ulideligt mange ting at gøre. Alt for lidt tid. Alt for mange timer på job. Jeg elsker mit arbejde, men jeg elsker ikke, når jeg ser lyset slukke i barneøjne, når de erfarer at mor ikke er hjemme i nat/eftermiddag/aften/morgen. Igen. Så ømmer mit hjerte sig! Nu har jeg fri. I to dage. Hurra? Hurra! Det er bedre end ingenting, må jeg huske at sige til mig selv. Mens jeg øver mig i at være tilstede og nærværende, selvom mit hoved mest af alt har lyst til at hoppe af og lade resten af mig krølle sammen til en bunke i sofahjørnet, fordi ugerne også har været hårde og strenge derinde på det arbejde.

Hvornår mon det store regnestykke med familieliv og arbejdsliv egentlig går op? Aldrig, måske?! Jeg ved det ikke. Men jeg prøver. Heldigvis er jeg glad for begge dele, særligt når det er lidt mere ligeligt fordelt!

Imens jeg arbejdede og fløjtede rundt, blev det efterår. Med susende vind, falmende blade, regnfulde eftermiddage og lystænding i skumringen. Jeg ved ikke- jeg bliver nok aldrig venner med tanken om solen, der først kommer hjem om et halvt år. Jeg synes, det er lang tid at undvære! Jeg elsker sommeren, de lyse aftener, solopgangen midt på nattevagten, varmen, lyset… Efteråret bliver aldrig modtaget med længsel. Men jeg lærer lige så stille, at holde af det, som hører efteråret til. Jeg holder af de flammende farver, som bevoksningen pynter sig med. Jeg nyder kastanjetiden med ungerne. Jeg kan lide at tænde lys og sidde stille i mørkningen, som indbyder til læsning i hjørnet ved havedøren med varm kaffe i koppen. Jeg elsker efterårets langsomme ovnmad, som er smagfuld, mættet og stopfuld af efterårest høst af grøntsager og græskar.

Der er så absolut meget godt at sige om efteråret. Uden tvivl. Jeg elsker bare sommeren og foråret højere! Jeg tror, det okay…

Skriv et svar

