Tordenkaffe og voksenhed

Det vælter ned fra himlen. Lynene blitzer, tordenen ruller hen over os med lydelige brag. Himlen er grågul og jorden sejler i vand. Indenfor er der rart. Der er tordenkaffe i min kop. Godt, jeg har en friformiddag. Tordenkaffe er bedst, når det tordner, jo. Jeg kigger lidt ud ad havedøren. Potterne med blomster og krydderurter har været ude og vende i regnvejret. Nu har jeg trukket dem ind i tørvejr under altanen igen. De skulle jo nødigt skylle helt væk. Tænker lidt på kælderen. Den behøver ikke at svømme væk lige med det første. Det er så frygtelig besværligt bagefter. Med våde ting og forsikringer og den slags. Det sker nok ikke. *krydse-krydse-fingre-og-tæer*

På sofaen ligger en læge og sover. Det er min læge, altså. Huslægen. Har været på vagt. Ikke sovet så meget. Men han kan desværre ikke komme til at gå helt rigtigt i seng endnu, for vi skal lige lege en virkelig voksen leg først. Noget med bank og store tal og sådan noget. Vi ved ikke helt, hvordan man gør, vel. Fordi vi mest bare har været dem med lidt studielån, lidt lejlighed, nogle børn, noget arbejde og ikke så meget fiks-fakseri i øvrigt. Meget ukompliceret. Måske kan man godt få lov at være meget sådan – ukompliceret fortsat, selvom man bliver nødt til at blive lidt mere nære venner med en bank og noget. Med store tal, måske endda også noget hus og noget. Vi ved det ikke. Derfor lægger vi an til noget voksenhed om lidt. Jeg kigger mig omkring. På dem, jeg kender og omgiver mig med. Der er mange med lejligheder og børn og arbejder og ikke så meget pjat. Lige som os. Og der er mange med bankvenner, store tal, huse, børn, låntyper, afdragsfrihed, fast forrentede lån og alt muligt. Og de ser egentlig temmelig glade og tilfredse ud alligevel. Så kigger jeg lidt på dem og tænker, at det kan vi måske også godt finde ud af?!

Men hvis jeg skal præstere noget voksenhed i en bank om lidt, så må det godt regne lidt mindre. Tak.

4 kommentarer on “Tordenkaffe og voksenhed”

  1. Heidi Jørgensen siger:

    Åhhhhhh, voksenleg i en bank eller en kreditforening………
    Jeg bliver altid meget blank inde i hovedet, vist nærmest behandlet med teflon og det går slet ikke den slags steder, men jeg kan altså ikke gøre for det.
    Det sker i øvrigt også, hvis nogen siger noget med pensions-opsparing eller andre voksen-ord.
    Men jeg vil alligevel gerne prøve at berolige lidt eller noget.
    Efter 15 år med kreditforeningslån så bliver det ikke decideret nemt, men måske er det bare sådan, at ordene er hørt før og derfor giver en lille bitte smule mere mening og sidder lidt bedre fast, end de gjorde, da de blev sagt for første gang.

    • Ida siger:

      Tak, Heidi, det er dejligt med lidt bank-omsorg! 😉 Jeg tror også godt, jeg kan komme til at vænne mig til den form for voksenting, men det var virkelig godt, at Nørrebro Nordea kunne ryste op med en vestjyde bag skrivebordet, for kan det ikke gå helt galt, tænker jeg! Og han kunne godt bære over med teflondamen i stolen overfor, og heldigvis var jeg jo ikke alene afsted, men havde medbragt træt, men ikke talblind ægtemand. Så jeg tror faktisk, Kim fra Ringkøbing fik sig et par nye kunder lige på stedet, for hvem kan stå for en vestjyde med et godt tilbud? 🙂

  2. Inge siger:

    Du kære.

    Gad vide, hvordan du føler nu til aften hvor mødet er gennemført? Sådan voksen-i-det eller mere sådan både-og-hverken-enten-eller?
    ….Lægger det lige i Guds hænder. Sammen med alt det andet, ikke? Bedst bare at lade Ham tage sig af de der store ting, som er for uoverskuelige for os.

    #vedjesufødder

    Kæmpe klem fra Inge

    • Ida siger:

      Åh jo, søde Inge, det gik meget godt og voksent, tror jeg nok. Bekendte fuldstændig blankhedskulør fra starten, og meddelte, at risikovillighed ikke var noget, vi kunne stave til. Og så fandt vi en meget fornuftig og voksen løsning. Tror vi. Men det var også fordi det var Kim fra Ringkøbing, vi fik fat i… Tak Gud for Kim fra Ringkøbing. Nu tror jeg godt, jeg tør at blive lidt mere voksen! Tak for tanke og klem. 🙂


Skriv et svar

