For the sake of sanity

Når man har sovet for lidt, fordi man er et fjols til at sove, har man to muligheder:  #1 Læg dig til at sove. Hvis du altså kan. #2 Gør noget rart, fordi det er umuligt at lave noget praktisk/fornuftigt/mor-agtigt/vigtigt, når man ikke har sovet.

Jeg valgte mulighed #2. Fordi jeg jo som sagt er et fjols til at sove. Og fordi mit hoved var for fyldt af de seneste dages grublerier.

Så var der jo også dét, at det er første ægte sommerferiedag for poderne, som har gået rundt og mimret hele weekenden, at de simpelthen ikke fatter, at det er sommerferie nu… For lige bagefter at spørge, om vi skal lave noget lækkert til mandagens madpakker. Hvorefter jeg griner lidt af dem og siger, at det kan vi da godt, men at det først bliver til august. Og så ser de lidt forvirrede ud og mimrer videre over temaet ‘Jeg Fatter Ikke At Det Er Sommerferie’!  Derfor må man lave noget lidt sommeragtigt og bestemt ikke mandagsagtigt for at hjælpe dem over punktet. Som jeg iøvrigt sagtens erindrer fra min barndoms somre. Fryden i maven over udsigten til ikke at skulle være nervøs for andet, end om solen skinnede eller ej… Næ. Jeg var ikke noget lykkeligt skolebarn. Det er mine børn heldigvis. Men derfor mimrer de alligevel over mavefryden og friheden. Det forstår jeg godt.

Vi pakkede os selv ud i bilen, ungerne og jeg. Sendte farmand i seng efter vagt i nat og drog afsted. Til stranden. I gråvejr, men hey, who’s counting! Bevæbnet med plasticposer til sten og skaller, og gummistøvler på fødderne.

Nu har jeg jo været mor i mere end 12 år. Man kunne tænke lidt over, hvor mange år, der skal til, før jeg lærer den der med, at hvis der er vand, er der vådt tøj… Har ikke lært det endnu. Men har istedet lært at sige ‘pyt, det tørrer!’ Det lærte jeg for længe siden. Den brugte vi også i dag. Og da det ikke længere var nok, brugte vi den med at tage så meget tøj af, som anstændigheden tillader, når man er en blufærdig tween. Den er også stadig god. Ungerne havde et par fede timer med blåfrosne tæer og gåsehud. Med fantasi i fuldt flor og leg i lange baner. Jeg elsker, at de er så fantastiske til at lege!

Man ser tydeligt udviklingen fra gummistøvle til underbuks. Jeg ville have gjort præcis det samme, hvis jeg havde været lidt friskere og ikke havde haft et strikketøj at passe. Eller noget. I hvert fald sad jeg glad og lykkelig, med fryd i maven og hjertet over mine skønne unger, som gør mig til verdens heldigste hver eneste dag. Jeg hørte hvert frydefuld hvin, når iskoldt vand plaskede og sprøjtede, hørte hver begejstret idé til leg, der blev vendt og drejet, så dem nyde og fryde og fatte lidt mere af, at det er ægte sommerferie!

Det var den første feriemandag. Med indlagt pjask og plask. For the sake of sanity and happiness in heart!

Skriv et svar

