Change of plans

De gør det ikke alligevel. Flytter til Hawai, altså. Luna og hende. Det blev mumlet med små arme stramt om min hals og de lange ben dinglende ud til siderne. Hun vil bo tæt på mig, vil hun. Min Ella. Så jeg kan komme over og besøge hende. Også far. Hun lover, at hun nok skal komme hjem på besøg også. Hun har tænkt på, at hun måske vil bo henne i Jylland, hvis der er plads. Det mener jeg nok, der kan blive, hvis det skal være. Godt. Så er det en aftale.

Åh, jeg elsker aftaler. Den slags, i hvert fald. Med slikposefedtede syvårsfingre og tynde brune arme, som strammer sig rundt om mig i et fast greb, den sjældne gang, jeg får sneget mig til at løfte hende op og holde hende tæt, som jeg har gjort tusinder af gange før. Men som glider mig af hænde, fordi de gror og udvikler sig og vokser og lever. Og ikke har brug for at blive holdt tæt og stramt så ofte, som de plejede at have. Snart er det slut med at løfte små børn op, som er mine egne, og blive krammet stramt og hårdt og hvisket små bløde, halvsøvnige ord i øret af en lille, blød barnestemme. Jeg husker at nyde, mens tid er. Både det lille og bløde, men sandelig også det store og fine, som vokser op lige rundt om mig hver eneste dag.

Det er ok, at det gror og vokser rundt om mig, selvom de har travlt, de store små. Det ville være så forkert, hvis de ikke gjorde, jo. I dag sad jeg på arbejde og passede på det, jeg skulle, som så mange gange før. På centralovervågningen kunne jeg se, som i en skrækfilm, hvordan et andet lille liv kæmpede og stred for at blive her i livet hos sin mor og far, som havde ventet så længe. Senere sad jeg på samme plads og hørte sorgen skrige og gjalde mellem væggene på den anden side af døren. Der er nogle, som ikke får lov at få det, de allermest ønsker. Som ikke må beholde. Jeg mærker det i hjertet, hvor ondt det gør. Kender smagen af sorgen og ødelæggelserne. Det gør ondt i mit hjerte, at flere må gå videre i livet med deres kæmpe smerte og sorg. Uanset hvor forventet eller urimeligt det kan være. Det gør ingen forskel. Sorgen smager ens.

Derfor er jeg så taknemmelig for alt det, der bare gror og vokser uden at vide, hvor stort et hverdagsunder det i virkeligheden er. Hele tiden. Træerne står grønne og strunke, blomster og græs og ukrudt vælter op af alle revner og sprækker. Ungerne banker hul på knæene hele tiden, mens de leger og griner og synger og skændes. Det er rigtigt og godt. Jeg er grundtaknemmelig. Det er vel dét, der må være essensen på en træt fredag aften…

Og jo, jeg tager virkelig mange blomsterbilleder, men helt ærligt- ville I ikke også gøre det, hvis I kom forbi sådan nogle her??

One Comment on “Change of plans”

  1. susanne siger:

    JOW – til det hele! til essensen, til smukke blomster og til at huske at nyde det hele mens det er, mens det sker… så smukt og så nært og så….ømt! Gik tur på en kirkegård sidst på dagen igår -og så til en gammel ven der for ikke så længe siden, fik en plads derinde. og mens jeg gik omkring så jeg netop de der mange – alt alt for mange – steder hvor små bitte liv der næsten ikke engang var kommet rigtigt igang endnu, havde fået deres mindeplads. Behøver ikke at ahve været der, have kendt tild em eller vide hvem der var børn af – for det lyser ud af hver text at dét der, det er bare for tungt, for sorgfuldt og for ubegribeligt til at vi, der får lov at nyde både søskende skænderier og små brune arme om vores hals, sådan V I R K E L I G og helt ind i vores sjæl kan forstå og føle dén tyngde det svan og den forskrækkelige oplevelse for evigt har afsat sig hos forældrene! Vores opgave er så – synes jeg – netop at mide os selv og hinandne om at vi har så meget at være taknemmelige over, så meget at nyde hvert minut – du har skrevet det så fint her! Tak!


Skriv et svar

