Lørdagslam

Åh, dejlige lørdag, hvor var det godt, du kom. For så er det weekend, i hvert fald for de fleste af os, og så er det fri og tid og alt muligt. Men tænk- så er det, at det dér ‘alt muligt’ bare godt kan blive lidt uoverskueligt i mit hoved. For hvilken ‘alt muligt’ skal jeg vælge at kaste mig over? Der er avisen. Kaffen. Rengøringen. Vasketøjet. Løbeturen. Legepladsturen. Den spændende, gennemtænkte aftensmad. Strikketøjet. Gulvvasken. Sorteringen af sokker i kategorien ‘hullede og udsmidningsklare’. You name it. Alt for mange muligheder i kategorien ‘alt muligt’ til sådan en som mig. Jeg bliver lørdagslam. Får dårlig samvittighed. Prøver for mange ting på én gang.

Jeg har været på tur og indkøbt for kr 1038 strømper, underbukser, t-shirts, nattøj mm. til poderne. Nu har jeg også gjort gulvet klart til støvsugning og vask. Men manden i mit liv sover efter vagt, så jeg må vente en stund. Derfor har jeg lavet kaffe. Sat mig ved spisebordet, som er dækket med aviser og gækkebrevsmateriale. Resten af mit hus er oversået med børn, legekammerater, lego, lyserøde pigefigurlegedimser, og levner ikke meget plads til en lørdagslam mor. Det gør ikke noget. Jeg kunne jo passende forsøge at finde hoved og hale i gøremålene for resten af dagen, mens kaffen indtages. Med lækker poncho til at varme mine skuldre. Det gør den faktisk meget godt. Den blev også færdig fredag, som jeg havde besluttet. Hæftet ender og vasket, tørret og klar. Og så er der ikke det mindste strejf af solskin idag. Godt, DMI lover bedre udsigter for dagen i morgen!

But here it comes:

Jeg kan berette, at det er en nem model at strikke, viklemasker er ikke svært overhovedet, det er som ordet siger det: Garn, viklet rundt om nogle masker, inden man strikker videre. Det er pind 7, det foregår på, det betyder jo, at man slår masker op og så er man igang med 120 i timen. Det går stærkt. Men damen, der elsker pind 3-3½, vil nu alligevel sige, at man bliver lidt træt i hænderne af så store pinde… Resultatet er der ikke nogen tvivl om, det er skønt. Jeg har i virkeligheden aldrig haft en ægte poncho før, men den her er jeg ret forelsket i. Især fordi der er ærmehuller, som gør den ret meget mere anvendelig, end hvis man skulle have et halvt tæppe hængende på underarmene, mens man forsøger at lave noget fornuftigt med dem, armene altså.  Garnet har jeg erhvervet hos Garnudsalg.dk, det er en cashmereblanding, som jeg kun har godt at sige om. Det er let og luftigt, selvom det er et tykt garn, og har ikke stået mig i mere end 320 kr, som er billigere end det foreslåede garn. Eneste anke er lige her, at det nulrer noget, fordi der er en sjat angora i også, men så ved man jo også, at man har brug for en klædebørste, hvis man vælger det. Altså: Det kan anbefales at give sig i kast med projektet, også hvis man ikke er hardcore strikker, for det er ikke uoverkommeligt og opskriften er jo på dansk…

Nå. Lørdagslammeren er muligvis ved at fortage sig. Jeg synes, det hjalp lidt med en kop kaffe og lidt løs snak om strik. Åhr mand, jeg er for nem! I hvert fald vil jeg skynde mig langsomt at udnytte at tågen letter, give mig i kast med noget af det hele, men ikke alting, og så tror jeg på, at kursen ender det sted, hvor der er dejlig mad og et glas rødvin i aften. Ja?!

5 kommentarer on “Lørdagslam”

  1. HemmeLine siger:

    Hviin, den er lækker!

  2. Signe Clayton siger:

    Den ser altså lige lidt for lækker ud, den der poncho! Har du nogen ide om hvordan man måske kan anskaffe sig opskriften, hvis man nu ikke lige bor i Danmark og derfor ikke kan smutte på biblioteket og finde bogen?


Skriv et svar

