Milepæle

Når man er nybagt, går man op i milepæle. Sådan noget med tigerspring, antal timers søvn i sammenhæng, antal skefulde grød uden protester, antal gram siden sidste sundhedsplejerskevisit. Den slags.

Jeg vidste ikke noget om milepæle, dengang jeg selv var nybagt med mit første barn, så jeg var helt uvidende om fænomenet. De to næste børn blev kørt efter samme model som den første, så de har heller ikke haft fornøjelsen af at udvide deres mors horisont. Nu arbejder jeg med børn og babyer hver dag, så nu ved jeg virkelig meget om milepæle. Bedre sent end aldrig, siger nogen. Jeg siger ikke så meget.

Eller, det passer jo ikke, jeg siger virkelig meget. Der er dem, der mener, at jeg også siger for meget. Det synes jeg, man skal have ret til at mene. Jeg ved bare ikke, om det er noget, man kan gøre så meget ved… Nu siger jeg for eksempel noget om milepæle. Jeg er begyndt at have en holdning til konceptet. Regner sammen og tæller på fingrene, når vi har nået en ny. Det er bare en anden slags, end den man som nybagt forholder sig til. Jeg regner nu i antal dage, der er gået uden nye sygdomme. I antal timer, der er gået siden sidste gang, der er blevet indtaget diverse medicin. Antal dage, der kan antages at gå endnu, før man kan påregne smittefare for overstået. Antal vaske, der er overstået. Antal dage, før jeg skal til eksamen. Antal timer, jeg skal arbejde før samme eksamen. Antal emner, der mangler at blive repeteret grundet syge familiemedlemmer med mere.

Milepæle, siger jeg. Det er målbare størrelser, vi kan forholde os til. Udover milepæle, regner jeg febrilsk på, hvornår man kan antage, at det bliver sommer!

Skriv et svar

