Oktobermorgen med vådt på!

Jeg fattede paraplyen, en regntæt jakke og de lange støvler og kastede mig ud i vejret. Det er vådt, kan jeg meddele. Min venstre støvle tager vand ind, kan jeg også fortælle. Men det er vel forventeligt, her på fjerde sæson. Jeg bærer over med det lidt endnu, eftersom det er mine yndlingsstøvler. Sådan nogle er ikke lige at erstatte. På vejen hen mod kaffen, som må indtages på den røde sofabænk i mangel af koffeinholdig kaffe derhjemme, kan man kaste et blik eller to ud under paraplyen.

Det er vådt. Meget vådt, der udenfor paraplyen. Gråt i gråt og ret trøstesløst.  Indtil man drejer hovedet og ser.

For når man drejer hovedet og ser, kan man være heldig at se en lille stædig rest af sommerlighed, som hænger ved inde mellem de gulnende blade på buskene. Oven i købet med duft af sommer og sol, lange aftener og god tid. Ja. Det kan man se på en våd oktobermorgen.

Når man så kigger lidt længere frem og kombinerer det med den våde venstrefod, den insisterende plasken på paraplyen og den grå, tunge himmel, så tænker man, at sådan noget vandkunst på en eller anden måde er en lille smule passé alligevel…

-og man bliver egentlig kun bestyrket i den tanke, når man kommer længere hen ad vejen, jo. Man ved, det regner, når der står et vandfald ud over fortovet!

Og så når man hen til den røde dør, som gemmer på de røde sofabænke. Og jeg tænker, når jeg ser skiltningen på vejen, at det muligvis er møntet på fragtbiler og andre køretøjer, men jeg tager det absolut til mig, når der står ‘læs på’ lige uden for døren til favorit-kaffehulen!

Skriv et svar

