Endelig mandag

Det plejer at hedde ‘endelig fredag’, I know. Lige nu er det altså bare mandag. Det har været en besk og lang weekend. Ikke på den lækre måde lang. Der var noget med noget sygdom. Læx. Altid fedt at toppe første friweekend i to måneder op med. Men det var trods alt bare migræne. Ikke noget farligt. Særlig farligt, i hvert fald. Bare dumt og irriterende. Og så var der alt det andet. Som sendte mig lige i gulvet på den hårde måde. Hvor man bliver træt og tung, tavs og lammet. Lad det bare være usagt, hvad det var. Jeg kan sige, at det ikke var noget med nogen, der døde eller blev syge af noget, som er mere farligt end migræne. Slet ikke. Ikke noget, man dør af. Måske dør man bare lige en lille smule indeni. Når alt, hvad man tænkte om sig selv blev smidt op i luften, blev foragtet og vraget og bagefter fik lov at falde ned i tusind små stumper over alt det, man troede, var ens liv. Det lyder så skide dramatisk, men helt ærligt- det var det også. Og jeg er stadig træt og tung og i tusind stykker indeni. Stumperne er samlet op. Samlet sammen inden i mig. Hvordan de skal sættes sammen, ved jeg ikke helt endnu. Nogle gange kan der jo være noget godt i at kigge alle delene efter, for at se, om de virkelig passer ind i det puslespil, man kalder sit liv. Det er bare rarest, hvis man selv har lov at mene noget om, hvornår og hvordan der skal sorteres, hvis I forstår…

Man kan forfalde til selvmedlidenhed, hvis man vil. Det er ikke særlig sundt. Eller konstruktivt. Eller noget som helst. Jeg prøver på at holde fokus, også i det her cirkus, som nogle gange vælter ind ad døren. Det er ikke første gang, cirkusset kommer anstigende. Egentlig kender jeg godt turen. Den har bare forskellige nye sving på vejen hver gang. Hver gang bliver man lidt klogere. Får lidt mere indsigt. Lidt flere blå mærker. Balancen mellem blå mærker og indsigt er ret vigtig, ikke! Hvis man får flere tæsk end indsigt, er det virkelig ikke særlig godt. Jeg kan aldrig helt sige, hvordan balancen er sådan lige med det samme. Og blå mærker er jo overført betydning her. Bare lige for at slå den helt fast. Men jeg forsøger virkelig at blive klogere og lære mere af turene. Så man ikke skal lave et ekstranummer, for så sjovt er det heller ikke, vel. Der er bare så meget, jeg ikke forstår. Der er så mange ting, jeg ikke kender på min egen krop. Der er så meget, jeg kan gøre eller sige i kærlighed eller med al verdens bedste intentioner, og så er det slet ikke sådan, det høres eller mærkes på den anden side af hegnet. Det er dumt. Det er en besværlig verden. Som kræver latterligt meget kærlighed, overbærenhed, tilgivelse, tillid. Nogle gange forstår jeg godt, at der er nogle, der tjekker ud. Og ikke gider mere. Fordi oddsene er skøre. Urimelige, ind imellem. For det er ikke nemt at levere så meget, som det kræver at holde tungen lige i munden, holde kærligheden levende og varm, selvom det i virkeligheden ikke er temaet- altså ‘jeg-elsker-dig-og-du-elsker-mig’, der er noget i vejen med i udgangspunktet. Det er alle mulige ting udenfor essensen, der lige pludselig truer ‘jeg-elsker-dig-og-du-elsker-mig’-temaets ukuelige optimisme.

Åhr mand. Det besværlige liv. Godt, der er en mandag formiddag, med kaffe og croissant, der kan give lidt fred i hovedet og lade en træt dame komme lidt til hægterne ovenpå en lang, lang weekend…

 

2 kommentarer on “Endelig mandag”

  1. Carportognoia siger:

    Livet ER pissebesværligt. Det må man godt være selvmedlidende over i et stykke tid – inden man kaster sig ud i det igen-igen-igen og gør de der hard things, der skal gøres.

    • Ida siger:

      Der er nok ikke andet at sige, end det du gør. Vi kan jo osse godt, for vi er lige så seje, som livet er besværligt. Eller noget… 😉


Skriv et svar

