Den grønne samvittighed

Jeps. Jeg stemmer grønt. Eller rødt. Eller jeg troede, jeg gjorde. Nu stemmer jeg slet ikke for noget, før nogen finder ud af, hvad de selv mener. Men det er jo politik. Og det er i virkeligheden overhovedet ikke det, jeg ville sige.

Egentlig ville jeg bare sige noget om grønt og miljø og den slags ting. Det kan man i øvrigt ikke beskylde mig for at lægge alt for meget spalteplads til, vel?! Jeg kunne lægge ud med at sige en hel masse om græs og børn og dyr og svineri og allergier og og og… Eller jeg kunne afsløre mig selv som det lidet grønne menneske, jeg i bund og grund er. Og bare nøjes med at sige, at jeg føler mig sådan lidt rigtig og lidt københavner-miljø-bevidst-smart lige i det splitsekund, det tager mig at lægge mine helt rigtige varer op på båndet…

Jæs, baby. That’s me. Så helt utrolig grøn og bevidst. Eller. Jeg har i hvert fald grøn samvittighed et lille øjeblik. Og jeg har også tænkt mig at købe Neutral vaskepulver næste gang.

Okay. Så sluttede dét selvbedrag vist også. Jeg elsker vasketøj med duft. Jeg kan godt lide, at der hænger et lille rent og parfumeret strejf i luften efter rengøringen. Jeg synes helt sikkert også, at det er godt at passe på den gode, grønne jord. Men som med så meget andet, er det bare nemmere/mere bekvemt/pænere/mere moderne/you-name-it at vælge det, som passer mig bedst. Ja. Så for det meste er det dét, jeg vælger. Ikke for at være strid ved miljøet eller noget. Idag var jeg jo for eksempel helt utrolig miljøbevidst, ikke?!  Og så ryster jeg lidt på hovedet af mig selv, som lige pludselig føler mig lidt mere miljørigtig, fordi jeg for en gangs skyld har fyldt kurven med svanemærker. Og føler mig lidt dum. Plus måske en lille smule sådan… hvilke andre relativt vigtige emner i hverdagslivet er jeg mon så flagrende og kassebånds-rigtig omkring?! Har du for eksempel spekuleret over det?

2 kommentarer on “Den grønne samvittighed”

  1. Kirsten siger:

    Syntes nu også at det hele virker renere hvis der har være sæbeskum involveret……

    • Ida siger:

      Oh yes. Med duft. Men hey, det er jo også sjovt at føle sig miljøbevidst en gang imellem… 😉


Skriv et svar

