Min nye klub

I går var jeg inde i en butik, som jeg kun ganske få gange har frekventeret tidligere. Joyrun. Fint sted. Bare ikke den slags, jeg har shoppet mest i til dato. Men altså, jeg har jo kastet mig ud i noget for mig ganske uprøvet og temmelig udfordrende, jo. Halvmarathon. Mja, det er måske ikke lige det, man vil forbinde mig med sådan lige umiddelbart. Jeg tænkte bare- eller, jeg ved ikke, hvad jeg tænkte på, da jeg hoppede ud i det. Måske noget med udfordring og sådan noget. Jeg gider det også godt. Tænker bare lidt på, om jeg alligevel var rigtig klog?!

Uanset hvad, så må man jo aldrig gå ned på udstyr, vel. Aldrig. Og der skal jo ikke så meget udstyr til den slags sport, mest nogle gode ben og sådan, men de må komme hen ad vejen. Lidt tøj og noget. Det havde jeg. Men sko. Vigtig detalje! Derfor min tur til Joyrun. Hvor jeg helt fejlagtigt troede, at man bare kunne gå ind og få lidt hjælp til at købe nogle ordentlige sko til formålet. Nix. Slet, slet ikke. Bestille tid, skulle man. For man skulle jo testes og alting, før man kunne gå til kassen og betale, ikkesandt! Det var så i går. Sneg mig ud en tur fra sygebulen og ind i en ny verden. For det er jo det, det er. Med mig havde jeg mine gamle sko, som ekspedienten rystede slet skjult på hovedet af. Selvom en sælger med garanti har forsikret mig om, at de var deres godt tusind kroner værd og mere til. Helt tydeligt en forbier. ‘Jeg har set nok’, sagde den venlige, unge mand, ‘kom hellere med mig!’

Det gjorde jeg. Iført en ‘ærlig sko’, som han sagde, blev jeg gelejdet op på løbebåndet og spurgt, om jeg nogensinde havde prøvet sådan et før? Øhm, jo, det går lige. Om jeg ville kunne holde til et tempo på 10 km/t? Øhm, også ja til det. (Tænke, tænke, ser jeg virkelig så slidt og utrænet ud?)

Så trillede båndet og jeg løb, mens ekspedienten filmede mine underben og sko, så de blev helt generte. Bagefter får man lov at se sig selv løbe på båndet som en anden hamster, og man tænker en lille smule på, om man altid ser så kalveknæet ud?! Og siger tak til, når man får at vide, at man er pænt platfodet… Kan man mon være det i virkeligheden?!

Mens man sådan løber lidt rundt på sådan et bånd og forklarer lidt om, hvad man har tænkt sig, og man så kommer til at snakke om, at man jo så skal afsted til det her løb til april, og man nikker forsigtigt ja til, at det er BT’s halvmarathon, så er det, at det sker! Smilet i ekspedientens ansigt, den dér ‘nååh, så du er ikke kun en husmor, der bare vil smide 5 kg og så færdig-bum’-nikken, og så en helt anden snak om træning og tips. Nu har jeg jo altid bare været hende husmoren, der godt bare ville lægge de 5 kg og ikke mere, så jeg sympatiserer i virkeligheden ret meget med hende, for jeg kunne jo komme til det punkt, hvor jeg ikke orkede 21 km alligevel. Men så blev jeg alligevel taget indenom af den der fornemmelse af at havne lige ind i en slags klub af mennesker, som løber. Den havde jeg ikke lige set komme. Og jeg gik hjem, fornøjet med sko og tips og tricks, og over følelsen af, man kan være med i klubber, man ikke anede fandtes.

Skoene- de var egentlig dyre. Og ikke sådan videre pæne. Men gode. Og med pigefarver på. Har jeg aldrig haft før. Og de var også helt i orden. Men jeg havde ikke lige tjekket det med storm, før jeg stod ude i den, så hvis 5 km i plaskvåde sko kan føles ok, så er de måske endda rigtig gode?!

3 kommentarer on “Min nye klub”

  1. connie siger:

    Super sejt projekt, og jeg er sikker på at du kommer til at synes at det bliver fantastisk og sjovt at arbejde hen mod de 21 km. Så held og lykke herfra nordsjælland til dig

  2. hanne wengel siger:

    Orv hvor fedt. Jeg vil med! Min rygrad skriger nej? Sært. Respekt herfra – uanset om de 21 nåes eller ej.
    Hanne

  3. […] april, ja?! Og var det fordi jeg glemte at strække ud, eller er det fordi jeg simpelthen er så ‘pænt platfodet‘, at jeg skråner indad helt oppe øverst på stativet?! Ja, for jeg ved det ikke- jeg er […]


Skriv et svar

