Lys, lys, lys

Idag er en særlig dag. Jeg mærkede det straks, jeg vågnede. Natten var skør. Alt for kort. Med grædebarn og feberpande. Skift af tøj og sengetøj. Trøst og holde-i-hånd. Og ingen søvn. Til mig.

Sprødere end en nybagt brunkage. Det er mig. I dag. Jeg vågnede med billeder af Nikolaj på nethinden, som jeg lå der i mørket. Med savn af Nikolaj. Og med billeder fra den dag, han rejste herfra. Det er levende billeder, selvom jeg til min store smerte ikke var hos ham, imens han rejste. Jeg har ofte billeder på nethinden af ham. Glade billeder. Svære billeder. Alle mulige slags. Men denne morgen var anderledes. For jeg havde samtidig med billederne af vandet og ham, et klart billede af et lys. Det brændte stille og klart. Bevægede sig lidt, men flakkede ikke en smule. Blev bare stædigt og smukt ved at brænde, klarere og klarere. Brændte bare ufortrødent, mens han gjorde sig klar til at tage afsted.

Lyset brænder for ham. I dag særligt. På den dag, hvor han blev døbt, lille dreng i blåt velour, på sygehuset. Dåbslyset brænder klart og stille. Slukkes ikke. Brænder bare for ham. Og for os. For jeg tror, jeg ved, at han er der. Hjemme. Dér hvor alt er godt. Varmt.

 

Nu jubler englene omkring dig

Nu holder Himmeriget fest

For du er hjemme nu

Her hviler du

Hvor der er allerbedst

One Comment on “Lys, lys, lys”

  1. Lili Ruby siger:

    Huha der er mange svære dage at komme igennem stadig… vidste ikke at han er døbt på hospitalet… !!!??!!!! Men godt at du så det stærke lysende – STABILE lys…. for

    “Dåbens lys er tændt når livet slukkes”

    Håber din dag – trods sprødhed – blev oki – og at det var det stabile lys der blev det bærende idag.

    Knus mig


Skriv et svar

