Jeg kunne ønske

Der er ønsker. Og så er der ønsker. Der er den med verdensfred. Den med nul krig, bare kærlighed. Og den med en ny cykel.  Eller 8 ugers sommerferie. Og vinterferie. Muligvis også forårs-og efterårsditto. Bare når vi nu er i gang. Der er ønsket om en levende lillebror. Og ønsket om at mine børn må være lykkelige. Hver eneste lillebitte minut af deres liv.

Og så er også den slags ønsker, hvor det kunne gøre det, at man orkede. At man havde lyst. At man ikke var ked af det hele tiden. At man ikke følte sig overmandet af virkelighed og hverdag. Ikke. Den slags ønsker jeg mig. Jeg gad godt poste den her slags billeder hver eneste dag. Og mene dem. Ægte.

Ja. Det gad jeg godt. Jeg gad godt være hende, der var evigt nysgerrig på verden. Og som gik ud i den med stor fornøjelse og glæde. Jeg gad godt være hende, der havde lyst til at søsætte hyggelige arrangementer for de mennesker, jeg godt kan lide. Som ikke skulle overtale sig selv til at tage afsted, selv når der er noget rart på plakaten. Jeg gad godt være hende, der… åh, alt muligt. Som ikke skulle spise piller for at holde sig nogenlunde i vatter inde i hovedet. Det er da lidt sørgeligt, ja?!

Men jeg er bare hende, der ikke fungerer skidegodt altid. Jeg er hende, der er ked af det. Nogle gange i lang tid. Uden at vide helt hvorfor. Ikke at jeg ikke kan finde på noget at være ked af, men jeg ved bare ikke rigtigt alligevel…

Jeg er hende, der ikke synes, det er smadderlet at være den rigtige mor. For eksempel. Eller kone. Eller noget helt tredje. For nu at nævne noget. Og hvad skal jeg sige til det? Spis dine piller og tag dig sammen? Ja. Jo. Det er jo nok noget af forklaringen. Det kunne bare være sjovere. Synes jeg.

Undskyld. For brokket. Det går over igen. Jeg venter. Næsten tålmodigt. Og glæder mig til at tage billeder, jeg mener. Og som fortæller de gode historier sammen med de flade. For de gode må godt fylde mest…

5 kommentarer on “Jeg kunne ønske”

  1. pernille siger:

    Jeg tror faktisk det er meget bedre for unger og mand at du er den rigtige dig i stedet for den rigtige mor og kone.
    Og bedre for dig også.
    Ikke at det nødvendigvis er smadderlet heller.
    Tak for en dejlig eftertænksom blog

  2. Lili Ruby siger:

    Jeg tror ikke jeg kender én eneste mor, der synes at hun er den “rigtige mor” – jeg holder med Pernille.. du skal “bare” være DIG…. for det er jo DIG vi holder af og ikke den “rigtige dig”…altså hvis du forstår…

    Ikke sagt at det er nemt at være “bare dig”..

    KNUS

  3. Trine siger:

    Og du er hende, som skriver så fuldstændigt fantastisk og ærligt – som giver ord til eftertanke – som giver smil på munden og en lille tåre i øjenkrogen.
    Og du er hende, som har oplevet noget så voldsomt, så de fleste andre også ville have brug for lang tid til at hele..
    og du er hende, som skaber fantastiske rammer for sin lille familie – det viser de skønne billeder og ord, du gavmildt deler med os..
    og du er hende, som jeg ikke kender, men som jeg respekterer og følger nøje på bloggen, fordi du er et helt almindeligt, ualmindeligt menneske..
    Klem fra Trine

  4. Hulemor siger:

    Jeg synes faktisk tit dine blogindlæg fortæller, at du ER hende, du godt gad være!
    Hende, der gider causere over sine oplevelser på en kaffebar, så man næsten selv er der. Hende, der viser smukke billeder fra Kongens København og en lille, bedårende køkkenhave på Nørrebro. Som hun også godt har gidet lave.
    Hende, der orker at fortælle om sin store ubærlige sorg, en sorg, der dog alligevel bliver båret med mildhed og accept.
    Og hender, der – i mine øjne – ofte overkommer at lege, lytte, bage, grine og hygge med sine børn. Og omsorgsfuldt plejer de nære relationer. Elsker.

    Ingen mennesker er kun dét. Det andet skal der også være plads til. Det er derfor, du er dig, og ingen anden blog i verden rører mig som din.

    Kram Hulemor

  5. Ida siger:

    Tak for kærlige kram og gode ord og tanker. Man føler sig med det samme lidt mindre miserabel!


Skriv et svar

