Min By

Min by med efterår på toppen. Jeg kan godt lide det. Selvom jeg virkelig synes, sommeren snød mig og resten af os for sommer. Ja. Det synes jeg. Det er en ommer. Men det får vi nok ikke noget ud af at forlange, så istedet tænker jeg, at det sprøde, nye efterår også er en slags velkomment.

Det er nemlig det helt rigtige ord om det begyndende efterår. Det er sprødt. Meget. Luften dufter, den er skarp og intens. Lun med et strejf. Af sprødhed og klare morgener. Lyset i september er anderledes intenst. Det vil ses og nydes. Helt anderledes end i slutningen af juli, hvor man er forkælet og nærmest uinteresseret endnu en dag med sol over Gudhjem. September insisterer.

Træerne gulner, løvet sidder endnu, men man fornemmer, hvor det bærer hen. Jeg nyder farverne. Og glæder mig til at Annika og de andre skrider ned fra træernes pænhed…

Diskret i hjørnerne og på brostenene samler de gule blade sig. Rasler hyggeligt i vinden. Og har endnu en kort stund, hvor det ikke er et irritationsmoment, at de ligger der…

Kan du ikke næste se sprødheden?

En gul skønhed med duft og glans nok til flere dage. Godt, at det også er sådan i september.

Billeder fra min vej gennem min by. Et lille hverdagsglimt på en sprød septembermorgen. Jeg er et heldigt menneske.

Skriv et svar

