Aftenvandring

Mental aftenvandring. Det er den slags, der giver fred og ro i sjælen. Således også idag. Nogle gange er os med nattevagter en lille smule heldige. Fordi vi bliver vendt rundt og kolbøttet lidt en gang i mellem, og så ser vi dagene og timerne lidt anderledes for en stund. Det er ikke altid en dårlig ting. Man er lige lidt ved siden af alle rutinerne og man er lige lidt langsommere. Man nyder det lille øjeblik med kaffekoppen og solskinstimen en lille smule mere intenst. Den sære træthed i kroppen afføder langsomhed, og den slags er der ikke altid for meget af.

Dagen har været fuld af solskin. Varme og blæst. Børn og hunde og katte og sandkasser. Kaffe i solen. Indkøb af fødelsdagsgaver til dejlige børn, som skal fejres i morgen. Rugbrødsmadder og blødkogte æg til aftensmad. Og nu har roen sænket sig. Alle er hjemme igen efter forskellige slags sysler, og nu hygger nogen sig med tegnefilm, mens andre gearer ned. Eller- jeg gearer ned. Andre har været på handelstogt og indhentet store partier af almennyttige dagligvarer. Samt smarte, smarte cykelbukser og særligt smarte cykelsko… Som om lidt skal prøves, og imorgen lykkeligvis afprøves in real life. Der er nogen, som glæder sig.

Jeg glæder mig bare over det. At ham, jeg elsker endelig har fundet noget, som han synes er vildt sjovt, udfordrende, fysisk og som kan gøres alene og sammen med gode venner. Jeg under ham det helt fantastisk meget. Så må han gerne gå i uklædeligt stramme shorts, med vaskeskind i rumpetten og seler på. Hjertens gerne. Jeg nøjes selv gerne med at strikke imens. Eller noget.

Jeg er jo i øvrigt også ret nem at begejstre for så meget andet. Jeg mener, vi har jo før været rundt om det der med komplementærfarver og den slags. Melamin og dims også. Jeg er nem. Kan nærmest ikke gå forbi en butik, som har multifarvede vinduesudstillinger. Totalt nem. Men jeg har lært at styre det sådan nogenlunde. Uden at gå på kursus eller noget. Men måske har de der nattevagter haft en slags indflydelse på, hvor meget selvkontrol, jeg kunne præstere idag. I hvert fald faldt jeg pladask.

– for neonfarvede lange skeer til sommerens improviserede isdesserter og den slags.  Nem, ja. Jeg ved det. Men du forstår det jo godt, ikke?! Og den lyserøde balje- lige nu med frugt, en anden dag noget andet, ja?

Og når man har sådan nogle pæne ting, så kalder det nærmest på et pænt glas rosé. Faktisk. Så jeg nyder at jeg har begge dele…

Og hvis nu jeg lige skal toppe op med pæne ting og dejligheder, så kan jeg lige smide dét her:

Og nu kunne du måske tænke, at hende dér, hun har da været på økomarked eller noget. Men så må jeg korrigere. Næ nej, jeg har lige været ude i bedet og hente det. Ja. Fik du lige den?! Der gror ting og sager på Indre Nørrebro. Og jeg er himmelfalden og himmelhenrykt. Det passer lige nøjagtig til mit niveau af grønne fingre og havelyster. Jeg får ikke den mindste trang til at have en større have end de to m2 bed, der er tilfaldet os, men ikke desto mindre er det forrygende at se ungerne begejstres over, at der er ægte radiser nede i jorden… Og jo, vi har lært dem om, hvordan ting vokser og gror, selvom der er langt mellem køkkenhaver og marker, men det er nu alligevel lidt særligt at se sin helt egen radise komme op af mulden! Så Tadaaah, vi kunne godt. Måske kan vi endda en dag overskue at ønske os en kolonihave? Eller, nu skal man jo ikke tage munden for fuld! Af muld.

Well. I morgen er det ikke skoledag. Derfor er aftenen lang, også for ynglingene, som nu ønsker sig at spille et spil. Så det vil jeg fluks gøre. Selvom nogen, der kender mig godt, vil vide, at lige præcis spil er på ‘dislike’-listen. Men det håber jeg ikke, ungerne har opdaget endnu…

One Comment on “Aftenvandring”

  1. Kirsten siger:

    Sikke en dejlig beskrivelse…Og nej, jeg bryder mig heller ikke om at spille spil. Hvorfor gør vi mon ikke det? Måske noget med at tabe når man var en af mange børn i et spil og føle sig dum og ikke kunne vise at man var ked af at tabe?


Skriv et svar

