Mit hjerte synger forår

Åh, hvor er det fantastisk! Det her vejr- jeg kan ikke bede om bedre! Trods pollen og løbende, kløende øjne og nys i lange baner, er jeg fuldstændig tilfreds! Jeg har savnet. Som resten af landet, sikkert. Og nu er det her, og jeg glæder mig over det. Dynerne har fået sig en lang solskinsdag på stativerne udenfor, vasketøjet er lagt sammen og dufter karakteristisk af vind og sol. Ella har haft solcreme på i børnehaven, og vintertøjet hænger og tørrer, inden det bliver arkiveret i kælderen. Det er godt og rigtigt sådan.

Nu er dagen ved at være gået. En afspadseringsdag, som kom aldeles belejligt efter en meget tætpakket weekend med fest og farver. Måske lidt i den afdæmpede festskala, idet oldeforældrene var de inviterende, men gode fester. Og mange, mange kilometer i bilen, for festerne lå på hver sin side af familien og især i hver sin ende af landet. Men når oldeforældre inviterer, så skynder man sig at takke ja og pakke bilen, for ikke alle er så heldige som vi, med flere af slagsen. Vi er taknemmelige og har nydt det hele!

Nu er aftenen ved at falde på. Børnene er hentet ind fra legene ude i gården, vasket og puttet i nattøjet, og de sidder på den allersidste aftenkvist og slubrer te af kopper, for lige at vride den sidste nydning ud af dagen. Om lidt putter de under nyluftet sengetøj. Min kaffe dufter i koppen, og jeg er dejligt træt i krop og tanke. Det er bedst sådan. At dagen slutter fredeligt og med ro i tanke og krop. Tanken om rabarberne, som nu har luft og lys til at blive sprøde og liflige er rar. De står, så jeg kan se dem fra havedøren. Det japanske kirsebærtræ, som blidt drysser lyserød rigdom ned over gården, er fortryllende. De er alle fuglelortene på cyklerne værd! De skrækkelige samosblå bænke har lagt ryg til kaffekop og kanelbrød i varmt eftermiddagssolskin, ungerne har skrabemærker, plastre og buler efter de første dage uden store jakker og beskyttende lag på kroppen. Dagene med bad hver aften inden sengetid er ved at være der, og jeg er fuldstændig tilfreds. Fuldstændig!

Hos min lillebror står røde tulipaner og strutter. Hvide liljer dufter, forsythiagrene lyser. Og anemoner læner sig op ad havens smukkeste sten. Hvor havens dejligste gæst bor. Jeg har lagt anemoner på vejen hjem fra Jylland i aftes. Det er så sært og svært, at et besøg hos min allerelskede lillebror skal være så kort. Og ensomt. Med tårer. Gråd. Fortvivlelse og savn. Jeg kommer ikke til at blive god til det. Jeg kommer til at synes, det er forkert til evig tid. For jeg savner og elsker. Jeg ville give alting, også mig selv, for at det ikke skulle være sådan. Men jeg kan ikke. Få lov. Så istedet lever jeg. Og lægger anemoner, som er våde af tårer. Og synes, det er forkert. Imens jeg sørger for at elske det liv, der er mit og de dejligste, der er mine. For der er ikke andet, jeg kan gøre. Så mens anemonerne blomstrer, kastanjerne springer ud, svanerne gør sig til og ænderne betragter verden, prøver jeg at gribe de lange bolde, livet kaster til mig.

2 kommentarer on “Mit hjerte synger forår”

  1. Fars siger:

    Jamen, kære dig, vi har jo lige været der, din mor og far. Både på den franske café i Kbh., og hos din lillebror med en sølle blomst. Jo, sølle, fordi det er så ringe en erstatning for det liv, der er gået ind… Men det er, hvad vi kan få lov til. Så vi takker med dig for skønt forår og dejligt samvær her og venter på det ‘hisset’

  2. Kirsten siger:

    Tak for smukke billeder og smukke ord.
    Det er så svært det første år fordi det hele tiden er “første gang ….. uden Nikolaj”. Jeg tror på at du vil lære at leve med savnet ved din side i fred med dig selv og din verden – i dine børn lever din bror videre og i dem vil du finde glæden igen.
    Knus fra Finland….


Skriv et svar

