Mentalhygiejne

De sidste dage og uger har krævet sin mand. Og mor. Syns jeg, altså. Jeg er brugt. Flad. Færdig. Træt. Og med poser under øjnene. En lille omgang mentalhygiejne synes på sin plads, og håbet for dagen er lysegrønt. Jeg har en enkelt fridag, inden det går løs med weekendvagt og sådan. Og jeg er landet nu, alle tre børn afleveret, skolebørnene i fin stil, MonsterHystaden tog en vild skriger over hverdagens påtrængenhed, allerede fra hun åbnede det ene øje på klem. Det barn synes afgjort, at fridage er livets flødeskum. Og hun vil åbenbart kun spise flødeskum… Mens hun snakker sig igennem dagene, går i høje plasticslippers, skifter tøj i uendeligheder, og sover i sin mors arm om natten. Den her mor er træt. Af monstertilbøjeligheder og vildt humør. Af aldrig at have fem minutter for sig selv, heller ikke på toilettet, med mindre man husker at låse døren. Men så ligger Monsteret bare på gulvet udenfor og laver tegnsprog gennem sprækken under døren og oversætter i falset, indtil man er kommet ud fra sit skjul. Så da hun lavede en gedigen scene over at blive afleveret til søde Daniel i børneren, kunne man se en mor, som var rimli’ cool med det og skyndte sig at gøre kort proces, for derefter at ånde en lillesmule lettet op ude i bilen bag rattet… Pause. 15 minutter senere kunne børnehaven berette, at monsterbarnet var lykkeligt optaget af at lege med veninder og en guitar lavet af skotøjsæske. Hvor er børnehaver bare en fantastisk ting en gang imellem. Jeg burde bage en kage til dem, fordi de tager sig af min unge på en dag som den her…

Jeg sidder her med kaffekop. Og gider ikke andet. Der er nullermænd og krummer på gulvet, men jeg er træt og kan ikke tage mig af det idag. Jeg gider strikke småt og blødt til babybarnet, som om lidt skal blive født. Jeg gider at læse avis. Jeg gider drikke mere kaffe. Jeg gider lave ingenting. Det tror jeg godt, jeg lige kan overkomme…

2 kommentarer on “Mentalhygiejne”

  1. Lili Ruby siger:

    Ikke fordi jeg ikke tror det er svært at være på 24-7 – men hold op hvor giver det sidste indlæg lige nogle søde og lidt skægge billeder på nethinden hehehehe… kan bare lige se for mig – mindstetrolden ligge på gulvet og lave tegn til dig UDEN for toilettet hehehehehe – hor skægt… og jeg ved godt man ikke kan grine af det når man står midt i det hehehehe… men udefra set… så er det da lidt sødt…ikk??? 🙂

    Ellers …SÅ kan jeg bare godt forstå du trænger TIL PAUSE… pyhhhhh ha – morlivet er ikke sød ved dig for tiden… håber du kan bruge weekendvagten til at være IDA…og sygeplejerske og måske… på en eller anden forunderlig måde få tanket lidt op – selv om du arbejder…

    KNUS

  2. hanne wengel siger:

    UHH hvor det lyder som en af mine morgener, jeg elsker også børnehaver! – idag er der overskud til to fløsdeskumsbørn hjemme, og rengøringen fik jeg heldigvis klaret i går aftes.(bestod i 2 rengjorte toiletter, men det er vel også nok for denne weekend…)
    Men halløj – endnu en weekend med arbejde? Hvorfor nu det.
    Kære Ida vi savner jer og håber vi snart ses. Som jeres er vores dage fyldt med småt og specielt stort, håber vi snart får tid at mase lidt kvali-vennetid ind mellem det hele.
    Kram fra Hanne


Skriv et svar

