Åh salige

– salige bogudsalg! Jeg elsker februar. Fordi det er årets korteste måned og den kvikkeste genvej til nærmeste forårsmåned. Fordi det er en måned, hvor mennesker jeg elsker, har fødselsdage. I flæng, so to speak. Og så fordi februar har det bedste af alle udsalg på bedding. Bogudsalget! I love, I like.

I dag var jeg et smut i byen i andet ærinde. Byen er her ensbetydende med strøget. Som jeg ikke ynder at frekventere, grundet massive menneskemængder, talløse ‘facere’, som vil høre, om jeg ikke er interesseret i at redde verden, hvalerne, forældreløse børn, Afrika, hivsmittede kvinder, you name it. Jo til det hele, men jeg kan ikke alt på én gang, slet ikke redde hvaler imens jeg nødtvungent ordner ærinder i Den Indre By, og alt det andet gejl, som er forsamlet på gågaderne. Men efter dagens gerning derinde, gik jeg forbi Arnold Busck på vejen tilbage. Og noterede mig skiltene i vinduerne. Og datoen på uret. 1. februar. Og mine fødder gik af sig selv og helt frivilligt ind i den store butik overfor Rundetårn… Hvorefter jeg faldt i staver og svime over bog efter bog. Og endte med at tage hjem med 4 store, tykke og dragende romaner i tasken for en slik. Jeg har kastet mig over den første, og jeg kan mærke, at det bliver svært at slippe siderne til fordel for mere jordiske og nærværende beskæftigelser. Som vasketøj og arbejdsliv for eksempel. Skatkammeret er åbent, og første i rækken er Trækopfuglens Krønike, som allerede på første side trækker mig med ind i fortællingen. Jeg elsker bogudsalget!

Skriv et svar

