Did you notice

Lagde du mærke til det? Hva’, gjorde du, hva’?! Det halve minut ekstra, som blev lagt til dagtimerne i dag? For det er nu, det går mod lysere tider! Jeg siger det bare. Lysere tider. Det var vintersolhverv i går. Årets længste nat var sidste nat. Ikke at jeg kunne mærke mig friskere af den grund, men det har muligvis med helt andre ting at gøre. Fra nu af vil der bliver lagt flere og flere minutter til de lyse timer. Jeg elsker det. Helt enkelt. Der er simpelthen for mørkt til mig i det her land det halve af året. Det er sørgeligt, men sandt. Resten af året elsker jeg det, det lyse nordiske land. Med lange kvidrende aftener og tidlige solrige morgener. Jeg kan ikke vente med at få mere lys.

Det er paradoksalt at det er nu, det vender. Lige nu, hvor vi sidder og på det nærmeste kan forvente at sne inde og få mere end almindelig svært ved at ramme Jylland efter endt arbejdsdag i morgen. Man skal ikke tage sorgerne på forskud, men jeg har alligevel en tanke om, at der muligvis må provianteres en lille smule redningsmad, i fald det skulle blive tilstrækkelig hvid jul til at kunne køre, vinterdæk eller ej. Nu må vi se. Vi satser stadig på at nå frem. Indtil andet er bevist. Der er nogle her i huset, der ikke vil vide af muligheden for andet. Det forstår jeg godt. Jeg er en af dem…

Mens vi venter på mere sne, på jul og på and og moster Hanne i aften, så er der nogle heldige børn, der lige nu er ved at pynte juletræ oppe hos en elskelig nabo. Ella fik endda fornøjelsen af at gå med ned og vælge træet på Sankt Hans Torv sammen med Perle-hunden og følge. Hun var lykkelig! Hun føjter fornøjet rundt mellem pynt og store piger, Perle og hyggeligheder i flæng, og det er bare så dejligt alt sammen. Laust har forføjet sig til nogle legekammerater i gården, som ligesom han kedede sig bravt over al den venten på jul, så nu er de lykkeligt optaget af riddere og borge, drager og kampe. Pauline er så meget på højkant igen, at hun nu kan hygge sig med veninden på besøg, med spil og perleplader og hemmelige snakke og lege. Derfor sidder jeg nu her. Helt alene hjemme, med mine børn spredt over hele gården og min mand på vej hjem til mig. Jeg hygger mig faktisk… Har hentet mine nu reparerede briller, købt den sidste julegave og ser frem til en rar aften med andebryst og et godt glas vin i hyggeligt selskab. Det lyder da meget okay, gør det ikke?

One Comment on “Did you notice”

  1. Kirsten siger:

    Rigtig glædelig jul til dig Ida og din dejlige familie. Jeg ved godt at der kommer nogen svære øjeblikke, men som du selv skriver: Nu går vi mod lysere tider!
    Knus fra det høje Nord


Skriv et svar

