Obligatorisk

 

Det er ganske vist at det er snart. Meget snart. Der er ting at gøre, som skal gøres, for at det kan blive. Obligatoriske ting. Det med julebreve, for eksempel, er måske nok en lidt obligatorisk ting for nogen, men for mig er det ikke. Ikke i år. Jeg kan ikke nå det og jeg har ikke overblik til det.

Der er også kager at bage, glögg at drikke, film at se, den slags. Igår bagte vi vanillekranse. Bare lige lidt. Så vi lige kunne mærke duften af det, der kommer. De smager dejligt og af mere…

Der er også altid nogen, der skal blive syge med et eller andet, så man lige når at få lidt koldsved over, om man nu kan komme afsted alligevel. I år er det Pauline. Troede først, at vi havde gang i noget omgangssyge, da hun kom hjme og lagde sig med en balje ved siden af madrassen. Og opdagede så, at det formentlig er migræne på den ærgerlige måde, hun har tillagt sig. Ved godt, at der er arvemateriale i stor stil til dette fænomen, men det er nu alligevel alt for tidligt og vældig synd for hende, når hun må ligge bag nedrullede gardiner og prøve at være tapper og brav, når nu man får det så dårligt af den dumme sygdom. Det gode ved det er, at det ikke smitter resten af husstanden og at juleaften i Jylland på den måde ikke er truet! Det glæder vi os så lidt over…

Der er julegaver at ordne endnu. Det blev udsat lidt med Paulines dårligdom, og jeg er ikke i for god tid i forvejen. Men når manden min runder hoveddøren, kan vi bytte vagt lidt, for så kan jeg eliminere lidt af listen. Inden da kunne jeg svært godt tænke mig at snuppe en halv time på den ene side, og hvis jeg er virkelig heldig også en halv på den anden, for sådan en nat med klynk, ynk og klage kan jo nok blive lige vel søvnløs!

Nyd dagen, derude.

Skriv et svar

