Min mor

Jeg fortalte jer engang om min far. Og jeg lovede, at en dag ville I få fortællingen om min mor. Det er idag.

Min mor. Vores mor. Verdens bedste. For mig, for mine søstre, for min lillebror. Mor-hed er altid en stor opgave. Virkelig. Vi er nogle, der smager på den og tænker, om vi faktisk kan stå mål med opgavens omfang. I mange år, helt præcist 35 ½ år, har min mor været mor med almindelige mor-genvordigheder, glæder, sorger og den slags. Medlevende, elskelig mor, der, uden at være fejlfri, for hvem er det, har klaret sin moropgave fantastisk flot.

For 3 måneder siden idag blev verden slået i stykker. For Nikolaj døde og vi skulle leve uden ham. En mor kan ikke forestille sig et liv uden sit barn. Det kan en far heller ikke. Men livet omkring Nikolaj døde ikke. Der var stadig tusind ting i det liv, som krævede en mor. Selvom genstanden for kærligheden var ude af syne og nær virkelighed.

Min mor så ud på den verden gennem tårer. Men rejste sig op igen. For sit døde barns skyld. For sine levende børns skyld. Min mor lavede festmiddag på tredjedagen, for at lade forstå, hvor fantastisk et barn, hun havde fået lov at få. Min mor vaskede alt hans tøj fra den sidste rejse, vendte alle de vrangvillige sokker ud, noterede sig, at han stadig krængte dem af uden at rette dem ud og smilede til ham. Selvom han ikke var der. Min mor plukkede haven tom for georginer til en krans, som måtte gøre det ud for den kiste, vi manglede, da vi holdt hans højtidelighed. Min mor åbnede huset for alle de andre, som sørgede og havde brug for samvær. Min mor opmuntrede min far, da han skulle gå igang med den tungeste opgave af alle. At begrave sit barn.

Min mor er stadig verdens bedste mor. Med stort M. Som elsker sit døde barn hudløst, men ikke glemmer at elske sine levende, og som siger, at livet ikke er til for at blive levet på vågeblus. Sådan er min mor. Sådan er Lines mor. Sådan er Julies mor. Sådan er Dittes mor.  Sådan er Nikolajs mor.

5 kommentarer on “Min mor”

  1. Margit siger:

    Ja, du har en fantastisk Mor.
    Jeg er dybt taknemmelig over at kunne kalde hende min ven!
    Margit

  2. Lili Ruby siger:

    Jaaaaaaaa lige SÅDAN er din mor – et helt igennem fantastisk mennekse… tænk at have fået lov at møde hende.

    Og sådan en mor er/bliver du også når du har været mor i næsten 40 år… for du ser på hende og tager ved lære.

    Knus Lili

  3. Line siger:

    Ja, sådan er vores mor. Åh, hvor jeg elsker hende – og jer andre 5 med.
    Kærligst Line

  4. solskind siger:

    Kære Ida.
    Din mor er en gave til verden –
    Så smukt, at hun ikke glemte jer “levende” børn
    Kærligst Solskind

  5. […] ved ikke, hvad jeg nu skal gøre. For det er min mor, der må se sig slået af virkeligheden. Igen. Min og vores mor. Det er hende, som bliver nødt til at forholde sig til en verden, der rummer prøver, operation, […]


Skriv et svar

