Der er en sten på vejen

Nogle dage er der sten på vejen. Man knalder tæerne i dem, man slår sig, ømmer sig, nogle gange græder man lidt og nogle gange meget. Jeg synes nok, at der er sten på vejen i mit liv. Indrømmet. Der er også grønt græs, gyldne blade og en smuk efterårsmorgen på vej hjem fra nattevagt. Men den nattevagt rummede også ulideligt syge børn, døde børn og smerte i mange afskygninger. Det er mit job. Jeg kan godt klare det, tilmed er jeg glad for det. Men aldrig uberørt.

Idag er det også en særlig dag. 8 uger er gået forbi med de langsommeste skridt i den vildeste fart. Jeg tror, jeg står op endnu. Hvordan ved jeg faktisk ikke- jeg har aldrig gået en vej som denne før. Der har været forfærdelig store sten på vejen, som har skullet forceres, klatres over, vandres udenom. Nogle som på det nærmeste har brækket tæerne på mig, fordi jeg er røget lige ind i dem og er faldet næsegrus. Det gør ondt. Det gør ondt at stå på de fødder. Men jeg gør det. Selv, og især sammen med mine, som også er Nikolajs.

Der er kommet en sten mere på vejen. Den er ikke god i sig selv, men nødvendig, og især smuk fordi den fortæller om min bror, mine forældres søn, vores børns vaskeægte onkel. Det er en smerteligt smuk sten…

Den er ikke en, man falder over, men istedet den sten, som man kan få lov at sætte sig ved og hvile sig ved med hænderne om en varm kop kaffe. Den er smuk og enkel. Nu er den også færdig. Nikolajs far har sat den på plads. Der er ikke andet at sige, end dét der står på den…

3 kommentarer on “Der er en sten på vejen”

  1. fru Z siger:

    Hvor er det en fin sten. Og hvor er det en fin tekst.

  2. p_ernille_ siger:

    Meget smukt – selvom det også er alt for trist. Fin tekst!

  3. mettehaulund siger:

    Det er den smukkeste tekst på en gravsten jeg nogensinde har set. Trist, men smukt!


Skriv et svar

