Morgenlig eftertanke

Morgenen er tåget. Har været mere end den er nu, faktisk. Jeg ved det, fordi jeg var ude i den lidt tidligere. Søerne var stille, ænderne lå tavse og vuggede stille på det blanke vand, og det var nærmest som om de lå midt i ingenting, for der var ingen synlig skillelinie mellem luft og vand. Det var tåget. På den måde hvor håret bliver vådt, bare man går udenfor, fordi luften er tung og mættet af vandet. Og jeg løb. Skridt efter skridt, åndedræt efter åndedræt. Knasen af grus under fødderne, rytmen i kroppen, når man har fundet sit tempo. 3 skridt indånding, 4 skridt udånding. Igen og igen. Og vandet og tågen, de stille ænder og den grå tætte uvirkelighed sneg sig ind under huden. Jeg satte mig ned på en bænk. Kiggede på vandet. Og Nikolaj var der, helt intenst i min tanke. Og tårerne kom listende, uden at jeg ville. Men der var ikke noget, jeg kunne gøre. For jeg savner sådan. Dér sad jeg. I stor fare for at drukne i sorg, tårer og tåge. Men lige netop da stopper en løber op, krammer mig og siger, at det er godt at se mig. Hvor heldig var jeg lige? Mette, som jeg ikke har set i umindelige tider, var ude på samme rute som mig. Og hun er hjertens god og dejlig, og et kærligt kram på en tåre- og tågefyldt morgen var lige det, der skulle til for at flytte mig fra selvmedlidenhedens indestængte rum. Så vi løb videre sammen, med forpustet småsnak og godt samvær. Det var befriende dejligt, og jeg løb videre med Nikolaj på den gode plads i hjertet og en stor taknemmelighed over en ægte morgengave på en tåget søndag ved søerne.

Jeg er træt i benene og glad i hjertet. Sorgen er der alle dage til alle tider, men det er jo pludselig blevet et vilkår, som ikke kan ændres. Så jeg øver mig på at være glad i hjertet, selvom det andet altid er til stede også. I dag kan det godt lykkes.

Rigtig god søndag…

Skriv et svar

