Vågenætter

Det er de omvendte dage lige nu. Jeg arbejder om natten, sover (jeg prøver i hvert fald) om dagen. Og man er så mærkværdigt uden for rytmerne og det almindeligt pulserende liv. De vågne nætters dage er også anderledes. Tankerne former sig ligesom lidt forskelligt, når man lever i de omvendte døgn. Der er en anden langsomhed over krop og sind, og lige nu er det i virkeligheden sådan, jeg trænger til det.

Nætterne har sin egen orden. Man våger over de syge og de sovende. Man trøster en ulykkelig baby, putter den i dynen i favnen og synger en lille sang. Eller man går med hurtige skridt og klar tanke og gør det nødvendige, for at et andet barn kan blive hængende ved livet. Det er så forskelligt. Men det er anderledes end om dagen. Tanken er mere rolig. Jeg våger over børnene. Jeg våger over de små liv, som jeg skal passe på, mens det er min vagt. Og jeg våger over min bror, som skal finde sit eget rum i os, som savner og elsker.  Det er som om, der bliver bygget om. Som om der skal bygges et nyt værelse til ham, før vi kan finde ud af, hvor vi skal gøre af alting. Jeg våger over ham og os, mens vi arbejder. Det er nætter gode til på en anden måde end dagene med al deres travlhed og de tusind gøremål. Nætterne har deres egen vilje. Med vågetimer og en anden ro i kroppen. Der er endnu en nat for mig. Bagefter vender jeg tilbage til de almindelige dage igen.

One Comment on “Vågenætter”

  1. Grethe siger:

    Kære Ida.
    Vi kender ikke hinanden, men jeg er af og til inde på din blog og læse lidt.. Har børn, niecer og nevøer, som er meget berørt af at have mistet deres venner. Har lyst til at fortælle dig, at nogle af dem også læser dine små hverdagsbidder og græder og trøstes ved dem.
    Du kan noget ved tastaturet, som rammer tanker og følelser hos andre – og som sætter noget af det mest uregerlige lidt på plads.
    Befriende og dejligt.
    Tak!
    Sender kærlige hilsner og tanker til dig og dine
    Grethe i Hillerød
    (Som er i samme kirke som Julie og hendes dejlige lille familie)


Skriv et svar

