Nu er du her

Himlen slipper tårerne løs. Regnen pisker utrøsteligt ned, himlen er grå, vandet lægger sig tungt over alt. Vandet er uløseligt forbundet med dig, Nikolaj. Vandet, som vi måtte afgive dig til. Vandet, som gør os evindeligt fortrøstningsfulde, fordi dåben har givet os samme destination før eller siden. Vandet, som begyndte og endte alting. Nu er du her. Snart hos os. Vi skal snart bære dig til ro, der hvor du skal hvile og vente, indtil vi skal ses igen, lillebror. Sidste gang vil vi bære dig. Os, som elsker dig.

Solen skinnede fra en blå septemberhimmel, da klokken var 7 i morges, og du kom tilbage fra havet. Du tog glad og forventningsfuld afsted mod Oslo den sommerdag i august. Ingen vidste, at du først ville komme tilbage midt i september. Vi græder over, at det er sådan, det er. Og vi er glade, for at vi trods alt får lov at få dig tilbage. Færgen sejlede dig roligt afsted i natten mod hjemlige egne. Vi venter på at tage imod dig. Far venter på dig, når du kommer. Du ved, en far henter altid sine børn, uanset tid og sted. Også idag. Det gør min forslåede sjæl godt, at han står klar til at tage imod dig. I morgen er vi andre med. Vi er klar til at tage imod dig. Vi har været klar så længe. Vi har tigget og bedt Gud om at bringe dig tilbage til os. Jeg synes ikke, jeg har mange takke at gå med til Ham lige nu, men dét takker jeg for. At vi ikke skulle vente forgæves. Og jeg takker for, at jeg ved, at Han har dig, trygt og fast holder Han om dig, og min sjæl hviler sig lidt i den vished.

Lillebror. Du er næsten fremme nu. Far tager imod dig. Henter dig, ved du. Det er bedst sådan. Og selvom det bliver det sværeste, jeg nogensinde har skullet gøre, så glæder jeg mig sådan til at få lov at bære dig det sidste stykke. Du vil være midt mellem os alle 6, helt sådan som du har været altid. Jeg elsker dig tusind!

2 kommentarer on “Nu er du her”

  1. Line siger:

    Åh, Nikolaj, Nikolaj! Så tæt på, og så uendelig langt fra os alligevel. Det river i mit sind, det får mine tårer til at løbe, for det er så hårdt at forstå, at vi ikke skal være sammen mere på denne side af livet. Vi må holde godt fast i hinanden, os 4, der er tilbage her, og vi må holde stramt om mor og far. Nu er du her, og du flytter dig ikke fra os mere, Nikolaj…


Skriv et svar

