How to spend a fortune in a minute

Det er let som ingenting. At bruge en formue altså. Selvom jeg har glemt mit dankort i regnfrakken. Som er kørt med Ruben på arbejde. Man tager bare 1 telefon, 1 elektriker, ringer op til denne og siger: Kom og lav mit elektricitet. Så går der et lille øjeblik, og så har man brugt 25.000 dask. Nemt, ikk’? Er der nogen, der har lyst til at få nummeret?

Men der er naturligvis andre måder, hvorpå man kan forbruge en eventuel opsparing i løbet af et splitsekund. For eksempel kan ens superfuskede ex-udlejer, med lig i lasten og rotter på loftet og en ejendom, der har haft op til flere nærdødsoplevelser, sagtens bruge 26.000 kroner for en, endda helt uden at spørge først… Det er ret nemt, når man først udlejer noget, som ens far har været så venlig at smøre over med bred pensel og indbyggede helligdage, og derefter forlanger man at der skal være total istandsat, når intetanende lejere flytter ud igen. Det må man naturligvis hyre en maler til at ordne, og det koster sjovt nok det fulde depositum, lige på nær 388 gode danske kroner. Helt utrolig praktisk, må vi sige. I tilgift har vi så en lille udgift til en terapeut, idet nogen her i huset er så indædt frustrerede og røvrendte, at det ødelægger nattesøvn og velbefindende i ugevis bagefter. Men den slags er der naturligvis ikke nogen dækning for.

Sådan er der så meget, der er utrolig smart her i verden. Jeg er ganske vist ikke verdens største lommeregner, og jeg er vist hverken nærig eller påholdende med at kratte penge ind, men når en uretfærdighed bliver klasket i synet på mig som et stykke klamtsvedende ost (som jeg jo har bekendt, at jeg ikke kan lide), så bliver jeg muligvis lidt mere syrlig, end godt er. Men bare et øjeblik. Jeg har alt for meget andet godt at være glad for heldigvis, og hvad mere er, at hvis jeg på nogen måde skal forsøge at få noget af det tabte ind igen, så siger det sidste års erfaringer mig, at det ikke bliver uden stride kampe og en adfærd, som ligner den, vi har mødt- og det er under lavmålet og min værdighed. Hvis man må sige det, uden at blive opfattet som selvophøjet helgen med nypudset glorie.

Nå. Jeg er lige ved at læse noget intellektuelt og spændende. Jeg bluffer ikke, altså. Jeg læser Nattog til Lissabon, og det er frygtelig længe siden, der er røget noget ind på den litterære lystavle, som ikke har været letfordøjeligt på damebladsniveau. Jeg nyder at læse. Elsker at forsvinde langt, langt ind i ord og forestillingsbilleder. Og er det ikke meget passende at gøre, når nu dankortet er på tur og elektrikeren går løs omkring?

2 kommentarer on “How to spend a fortune in a minute”

  1. Joooo dét er det … NEMLIG SÅ! Skønlitt. er altid det bedste mod alting; flossede nerver, dårligt humør, mavepine, PMS, angst og uro, sult, savn, sliksyge, tømmermænd osv. – NU jeg tænker over det så er trang til goood chokolade er vist nok det eneste jeg ikke formår at kurerer med litteratur….! Og hvad endnu bedre er, Ida – så er det at du holder fast i alle de andre mirakler og gode opleveser det sidste halve år eller så, har budt dig og familien… så FU** UP med noget så usselt som uværdige svindlere og en tingslighed som ussel mammon.. Der ER nemlig både større og vigtigere emner og følelser der er på spil i et helt liv…hold fast i det! Der findes ganske vist et begreb der hedder den “nødvendige vrede” – men det er for kun særligt udvalgte enkeltstående områder i vores liv … Så brug al den gode energi, al den saft og kraft du er i besiddelse af til at svinge dig op og foretage det generelle overblik der kan få blot en enkelt lille del af dig til at reagerer på de svinestreger der foregår – og behold den store gode dejlige del af dit liv og dit humør intakt til at nyde, opfange, glædes, overraskes, være taknemmelig og skønne på…DU KAN!
    Kram fra Susanne

    • Ida siger:

      Man prøver jo hver dag, ikke?! Livet er sjovest, når man får lov at tage det allerbedste i rigelige mængder. Det vælger jeg hver dag, så vidt jeg kan bestemme. 🙂


Skriv et svar

