Stille søndag

Det har været en dejlig dag. Stille. Fredelig. Indlagt middagssøvn og gode kopper kaffe. Det trængte jeg til. Nogle gange trænger man virkelig til ingenting. Lige nu er det ret meget sådan for mig. Det er lige som om, at de sidste intensive måneder først rigtig har sat sine spor nu. Jeg mærker det på den lammende træthed, på tankemylderet som er komplet uorganiseret, på overskuddet til liv udenfor døren, på drømmene, som kaotisk kommer væltende når jeg sover. Det er sådan noget, der altid kan gøre mig lidt forskrækket, som kan minde mig om min egen skrøbelighed, hvor irriterende den end er. Men den er ikke så fremmed længere, som den har været tidligere. Jeg kan mærke den hurtigere, reagere hurtigere på den og på den måde bliver jeg stærkere af skrøbeligheden. Det kræver dage med småt program, med en lur i svinget og opgaver, der ikke er større end at de sagtens kan ordnes med venstre hånd. Så idag har jeg gjort det sådan. Mens ungerne var ude at cykle med farmand i eftermiddags- Langelinie har lagt kaj til flådens fødselsdag i en rum tid- hyggede jeg mig med symaskine og en gammel idé:

 

Jeg har længe gerne villet have nogle andre puder i sofaen. Jeg har længe gerne villet have ryddet ud i sweatrene, gjort plads til den nye ‘kollektion’, som altid er under udvikling på pindene. Og så har jeg haft en idé om, at man måtte kunne kombinere de to ting. Så det gjorde jeg. Jeg vinder ganske givet ikke en designpris for det, men jeg er nu egentlig meget godt tilfreds med forsøget… Når de er færdige med at gøre tjeneste i sofaen, de aflagte trøjer, så har de også aftjent deres værnepligt så eftertrykkeligt, og så har jeg sikkert også fundet nogle helt andre betræk, jeg hellere vil have. Indtil da- er der uld på puderne!

Og så er der kommet prik-på-prik i stuen. Der er kommet gardiner op, og det er svært rart! Det er nu lidt skaldet at sidde der i sofaen og hygge sig med stearinlys og matteringsplast på ruderne. Så Ruben hængte stangen op igår, og jeg puttede gardiner på, og så er det faktisk ret så hyggeligt, synes vi selv.

 

Det er dejligt, som i helt fantastisk dejligt, at vi er nået til det punkt, hvor det ikke er vvs eller bordplader eller gulvafrensning og den slags vi fylder dagene op med, men istedet noget af alt det hyggelige, som er det, der gør en lejlighed til et hjem. Vi nyder at indtage kvadratmetrene én efter én, sådan for alvor. Vi når en lille bid længere hver dag. Det er dejligt. Og så er det også dejligt, at en søndag aften er en dejlig afslutning på en dejlig weekend og samtidig optakt til en dejlig ny uge. Det er godt med hverdag! Og her i huset er der nogen, der glæder sig på den store måde til nye udfordringer…

 

God aften og god uge derude!

Skriv et svar

