Erkendelse

Jævnligt synes jeg, at jeg har lært noget nyt. Opdaget mere om forskellige ting. Det sker også jævnligt, at opdagelserne går på mig selv. Nogle gange er det himmelråbende fjollet eller morsomt. Andre gange virkelig det modsatte. Eller noget helt andet.

I nat var det svært at falde i søvn. Der var erkendelser, der masede sig op i de øverste lag af bevidstheden. Det var ikke af den morsomme slags denne gang. Jeg var lige ved at stå op og fare i det virtuelle blækhus, bare for at få det holdt lidt ud fra mig, mens jeg prøvede at få hold på det, men det løser ikke noget at være overilet eller at prøve at foregribe erkendelsernes gang.

I en del år har jeg levet med min helt usynlige krykke i form af medicin til at holde mig på ret køl og med hovedet opad. Efter lang tid på den samme type medicin, kan man ikke længere mærke den, først når den ikke er der længere. Man vænner sig til at leve med dens virkninger og bivirkninger. Man glemmer, hvordan man i virkeligheden er, sådan ‘on the rocks’, forstås. Man tænker også, at man nok måske bare er sådan her, med eller uden medikamenter…

Det er man ikke. Man kan ikke helt regne med sig selv, særligt ikke når medicinen ikke virker effektivt mere og derfor må erstattes af nyt og uprøvet. Jeg overlevede uden store problemer at blive trappet ud og ind i andet, måtte forkaste en tredje type og vælge en fjerde som ekstra krykke. Nu er jeg i mål, sådan nogenlunde og rent medicinsk betragtet. Alt det andet er en stor bunke rod endnu. Efter fire år på en bestemt måde, må jeg se mig slået indenom i disciplinen ‘at kende sig selv’, og jeg er ikke sikker på, at jeg kan lide, hvad jeg ser. Derpå gik erkendelserne i nattetimerne.

Ny medicin giver nyt overskud til nogle ting. Rart, bestemt, men ikke lykkeskabende i sig selv. Ikke når overskudstingene går på nogle meget ydre gøremål. Jeg overskuer stadig ikke for meget ad gangen, støvsuger helst en etage og lader den næste vente til en anden gang. Men jeg støvsuger. Jeg lægger vasketøjet på plads. Jeg laver madplaner og indkøbslister. Jeg gider faktisk også at lave maden. Og spise den, åbenbart. Men er det alt det vigtigste? Næ. Ikke hvis du spørger mig. For imens sidder mine børn og kigger lidt forskrækkede på mig. Kigger og afventer, for hvad blev der af tålmodigheden? Af evnen til at kramme og ikke blive irriteret? Hvad skete der med milde mor, der gider at vente i uendeligheder på at mindstemennesket snøvler sig færdigt inden børnehave og den slags. Af hende, der kunne acceptere det uafvendelige i søskendefight og skarpt optrukne ringhjørner, uden at det fik hende til at eksplodere, men som istedet kunne gå ind i kampen og guide ud af den igen? Jeg ved ikke rigtigt, hvor hun blev af. Måske er hun derinde et sted. Måske røg hun ud med den sidste pakke Efexor. Måske var det slet ikke mig, men bare en svag afglans, suppleret med et medicinsk skabt billede af et damemenneske… Så hvem er jeg? Og hvor blev den mor af, som jeg bedre kunne lide, end hende der sidder indeni nu? Fortæl mig lige det. Og hjælp mig så tilbage til det slags menneske, som jeg bedre kunne lide at være…

Det var dagens erkendelse. Lad mig bare nøjes med at sige, at det ikke pynter på mit indre billede af mig selv, men I får lov at høre det alligevel- for det er også sandt. Og tænk, hvis en derude kunne fortælle en historie, som giver håb om, at man kan finde tilbage til den, som man gerne vil være…

2 kommentarer on “Erkendelse”

  1. hanne siger:

    Find ikke tilbage – men frem. Frem til den dame der kan hvile ved hvad der er realistisk at klare og leve op til. Det er en daglig øvelse med udsigtsløs afslutning for mange damemennesker…
    Glæder mig til at se jer snart, give et kram til damen i rodebunken.
    H

    • mellemtvendehave siger:

      Det glæder den her dame sig osse snart til! Tak for indsparket… jeg øver mig fluks videre!


Skriv et svar

