Taget ad notam

Jeg lagrer lige oplevelsen af at noget lykkedes på min indre harddisk. Men ikke for langt væk, man skal jo lige kunne finde det frem, når det trænges.

Jeg var på arbejde i går for første gang i det der virker som et halvt liv. Det er det naturligvis ikke, men det har været et vældig sejt træk i de sidste mange uger. Og jeg var glad, og jeg kunne finde det hele frem fra skuffen, og det var godt. Så jeg er stadig glad. Det er længe siden, jeg har følt, at jeg virker… Jeg kan berette fra min plads i midten, at det er en nødvendighed at mærke at man virker! Næste etape er skudt igang…

Det er godt at vide, at ting, man føler som komplet uoverstigelige, kan overvindes, medicineres, behandles eller hvad der nu er påkrævet til den ene eller den anden ting. Man ved det godt, men når hver dag kræver mere, end der kan tvinges ud af krop og sind, er det helt umuligt at huske eller mærke i sig selv. Så nu siger jeg det højt her; til mig selv, til den, der måtte sidde på den anden side af skærmen og tænke, at det er usandsynligt at det liv kan overleves… Det kan det. Og det er det hele værd, selvom man nogle gange må finde sig i at blive dykket lidt i ny og næ. Man kan lære at holde vejret et øjeblik og komme op igen. Der er nogle af os, som ikke kan nøjes med at lære at holde sig for næsen mens vi dykker, og som må hjælpes og behandles for at komme op igen, og for os kan turen op af vandet virke umenneskelig kold og lang. Nu er jeg kommet op mere end én gang. Jeg kunne vælge at være vred over, at jeg overhovedet skal dykkes så langt ned, at jeg synes, at det også er en slags mulighed ikke at leve mere. Men jeg elsker mit liv, og jeg vil det så meget, og derfor må jeg vælge den anden version, som er taknemmeligheden over erfaringen af, at man kommer igennem selv de dybe dyk!

Så jeg er glad. Over at virke. Over at synes, at jeg duer til noget igen. Over at jeg kan blive glad igen. Og så er jeg faktisk glad for at have i fri idag… For man har jo ikke rigtig fri, hvis man ikke har arbejdet, vel?!

Skriv et svar

