Om lykkeunderdrenge og skæve engle

Be aware, det kan gribe om sig, det her indlæg. Selvom hovedet har været fuldt af snot og pine de sidste dage, har det ikke stået stille på indersiden. Måske er det sådan en slags evalueringsting, der er ved at tage sit afsæt? Jeg ved det ikke.

De sidste dage har været stille. Det var tiltrængt og rart, og jeg kan mærke, at det hjælper med tid og med ro. Jeg hører og ser mange flere ting, når jeg ikke løber forvildet rundt og prøver at nå hele vejen rundt om mit og vores liv. Det er godt at sidde stille og bare lade sig flyde med den indre ordflom en gang i mellem. For eksempel sad jeg helt stille den anden morgen, mens jeg var ved at klæde ynglingene på til en ny dag. Midt i det hele stod Laust, trak tilfreds ud i elastikken på sine underbukser og lod den klaske tilbage på maven med et svup. “P’line, det her- det er faktisk mine lykkeunderdrenge!!” Så er den ligesom slået fast. Ikke at jeg helt ved, hvad der bragte lige præcis disse her underbukser helt op til den stjernestatus, for mig at se var de bare det par, der kom op, da hånden greb  ned i skuffen, men hvad gør det? Lykkeunderdrenge, det er lige hvad de er! Jeg fnes lidt indvendigt, og senere, da alle, inklusive mig selv, var afsted på de respektive arbejder, gik jeg og tænkte lidt på det dér fænomen. Altså, ikke så meget det med underbukserne, men mere det med, at man kan gå der og føle, at man er klædt på i lykke, at man er heldig, at det kun kan gå godt- tænk engang! Jeg kunne godt bruge nogle flere lykkeunderdrenge… eller bare evnen til at føle mig pakket ind i lykke hver dag. Hvad skulle jeg mon gøre, hvis ikke jeg havde nogen, der kunne fortælle mig om den slags nødvendigheder?! Godt, at jeg bor sammen med ham, der har verdens lykkeligste underbukser!

Dagen i dag har været kold. Udenfor sner det faktisk lidt igen, ungerne har været ude at kælke, eller måske er det en overdrivelse, for DK har altid udsolgt af slæder og kælke, når der er sne. Til gengæld kommer der altid sne på det tidspunkt, hvor alle snerydderne er gået på ferie. Det slår faktisk ikke fejl. Sneen tager røven på Danmark mindst én gang om året. Men vi er altså nogle af dem, der ikke har en kælk. Derfor kælker vi på plastikposer. De fylder også mindre i lommen. Man kan til gengæld ikke trække en sur og træt minister hjem på sådan en. Derfor er det vigtigt, at moren bliver hjemme (i varmen og strikker) og har kakao parat til kælkefolket. I dag ingen undtagelse…

 

 

Jeg indrømmer gerne, at det er fuldstændig på pulverbasis. Det er nemmest. Og det er ikke velset, hvis jeg strammer mig an og laver en helt ægte varm chokolade. Det kan vi ikke lide, siger folket så. Og så skal der i øvrigt gerne være lidt dåseflødeskum at toppe op med. Godt, vi har Diddl lige overfor. Tyske ting skal man ikke altid kimse ad… Så vi hyggede os vældigt, sniksnakkede, slubrede og spiste boller, mens de kolde fingre blev varmere, næserne tøede op og ørerne blev røde. Og jeg sad lige dér, midt i det hele, hørte, sansede og så dem alle.

Mens jeg var alene, sad jeg i sofaen, strikkede, sang forkølet med på en juleplade, kiggede lidt på den lille skæve engel, tryllet ud af en lille børnehaveengels fedtede fingre. Med strålekrans ned over ørerne, vinger på snur og et ansigt så fint og så skævt. Ellas lille fjerbold-engel har kigget på mig, jeg har kigget tilbage. Tænkt på, hvad sådan en skæv og uperfekt engel havde at fortælle mig.

 

 

Og så er det, at jeg opdager, at jeg bliver så glad for den lille skæve engel. Fordi det er min lille pige, der har lavet den, selvfølgelig. Hvem elsker ikke skæve engle og pølseaskebægre (som på en måde ikke er in længere…)?! Men altså, den der lille engel, i al sin skævhed, så minder den faktisk bare om mig. Ikke at jeg på nogen måde er engleagtig, men jeg er i hvert fald heller ikke perfekt, og det gør glad at møde en engel, der er skæv som mig selv. Jeg tror, at Gud har plads til skæve engle, og så har han også plads til skæve mennesker, og sådan én er jeg. Jeg er ikke altid bare glad. Jeg synes ikke, det er sjovt at være her, hvor vi er lige nu. Jeg synes ikke, Hans plan var særlig fiks. Jeg synes, jeg havde mange flere gode planer selv. Jeg er tit en trodsigtumpe. Skæv. Uperfekt. Og så finder Han alligevel en måde at trøste mig på. Opmuntre mig på. En lille børnehaveengel, fedtet og gnidret, med treåringens fulde fingersnilde som skaberkraft. Jeg smiler når jeg kigger på den. Og bagefter læser jeg mit allerbedste yndlingsjulekort. Det er fra ham med lykkeunderdrengene. Så kan man faktisk lidt igen…

Nu vil jeg nyde resten af min søndag aften. I selskab med min mand, som leger med en Ipod, med julepapir og gavebånd, for det er snart jul. Og jeg er færdig med det meste- også de bløde pakker. God adventssøndag.

 

One Comment on “Om lykkeunderdrenge og skæve engle”

  1. Lili siger:

    Sikke en dejlig fortælling om en dejlig helt ægte 4. søndag i advent på fyn. Hils de “kælkløses” far – og sig at du har hørt om én som kender en far (ja ja – vi er langt ude – ved det godt) der frimodig skrev på facebook – “nu har jeg vist gjort det godt, jeg har været KÆLK for ikke mindre end FIRE (4) drenge på EN GANG!:-) Eksemplet er vist tilladt at kopiere… og så vil jeg gerne kopiere noget andet – med fare for at lyde…. “frelst, perfekt og evig lykkelig” Men som – igen – var det første der faldt mig ind, da jeg læste om “dumme planer” skæve engle osv….

    “Du omslutter mig, på alle sider, og holder mig, i din hånd.
    Du omslutter mig, på alle sider, og holder mig, i din hånd.”

    Når min vej går gennem tætte tåger
    nær ved dybt, dybt vand og stejle skrænter,
    da er du nær mig på alle sider,
    ja du leder gennem vande.

    Fortsat dejlig 4. søndag i advent…:-) 🙂

    KNUS MIG


Skriv et svar

