Opdatering fra en morgenkvist

 

 

Det er morgenkvist på Middelfartvej. Ministerbarnet leger i badet, de store er draget i skole under stor jubel over de dalende snefnug, og jeg har resterne af et par aftenvagter hængende i kroppen. Basix synger ‘Dejlig er jorden’ for mig, så sjælen smelter. Det er stadig mørkt, under gadelygterne hvirvler snefnug af variende størrelser rundt i vild fart, men stjernen i vinduet lyser mildt på mørket, og så er det alligevel lidt småhyggeligt med morgenmørket.

Snart er dagen for alvor i gang. Det er også i orden, men inden da er timen mellem mørkt og lyst helt min egen. Sådan er dagene rullet ind i sin egen rytme. Jeg nyder den lille stille stund, der af og til bliver afbrudt af en emsig treåring, men det er kun hyggeligt. Tanker har et helt andet liv efter en nat med søvn og inden dagens tusind input. De er ikke formet og klippet til af begivenheder og gøremål, de glider langsomt afsted i en egen rækkefølge, som ikke altid er lige oplagt. Godt at starte en dag med.

Imens jeg sidder her og flyder med tankestrømmen og nyser lidt, er verden blevet hvid. Sært, så anderledes alting tager sig ud med hvidt ovenpå. Pænt. Indtil lastbilerne har omdannet det fløjlsbløde hvide til en tung kåbe af lortebrunt pløre, der tungt og træt lægger sig på alting. Velsignelsen ved at bo på en hovedtrafikåre. Men udover den almindelige træthed over hverdagsgnidslerne i lejligheden og rundt om, så tror jeg faktisk, at jeg vil slutte min morgentankerække med at konstatere, at min beslutning stadig lever. I bedste velgående faktisk. Er jeg ikke heldig? Og så vil jeg grave ministeren ud af brusekabinen, for nu er verden hvid og ikke sort, og der er ting, der skal passes. Tillykke til os!

Skriv et svar

